Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar
Återbetalning till samma kort
Fråga från konsument:
Jag köpte ett par skor i en butik som erbjöd öppet köp. Jag skulle inte hinna förbi butiken innan tiden för öppet köp skulle gå ut så min kompis erbjöd sig att lösa det åt mig. Han åkte till butiken med kvittot och skorna men butiken nekade honom eftersom han inte hade med sig kortet som skorna betalats med, det vill säga mitt betalkort. Får butiken göra så?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Kan jag ta saker på avbetalning
Jon
Svar:
Hej Jon,
Jag vill tips dig om att läsa mer om olika betalsätt i vår artikel Betalningsalternativ – välja sätt att betala ett köp .
Om du är under 18 år har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Får ett barn handla på faktura?
Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej
Jag vill göra ett återköp på skor men mitt visa kort är nu spärrat pga en händelse & jag har ej hunnit få ett nytt.
Kan jag ändå lämna tillbaka skorna utan mitt kort?
Helen
Svar:
Hej Helen,
Tack för din fråga!
Utgångspunkten alltid att alla köp ska återbetala med samma kort. Om det inte är möjligt kan du kontakta butiken för att se om det går att exempelvis vänta tills du fått ditt nya kort.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Ja butiken har rätt att göra så. För att minimera risken för penningtvätt är utgångspunkten att butiken alltid ska återbetala med samma betalmedel som det inledande köpet gjordes med. Detta enligt penningtvättslagen som bland annat gäller för alla som hanterar kortbetalningar. Så har du betalat med kort ska återbetalningen ske till kortet du betalat med.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Har du frågor om reglerna kring penningtvätt kan du kontakta kan du kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.
Till Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket