Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer
Provpaketet visade sig vara ett abonnemang. Måste jag betala?
Fråga från konsument:
Jag har beställt ett provpaket på vitaminer för 99 kr, men fick en faktura på 1700 kr. Förutom provpaketet ska jag betala för en prenumeration på 4 månader. Jag kontaktade kundtjänst när jag fick fakturan och sa att jag inte beställt någon prenumeration på kosttillskott. Företaget fortsätter kräva att jag ska betala.
Jag tycker inte att jag sagt ja till ett abonnemang. Jag ville bara ha provpaketet. Måste jag betala för abonnemanget?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Jag bestred en faktura på en vara jag inte beställt. Företaget svarade med att det hade jag visst gjort genom att uppge en ip-adress som inte är min. Företaget påstod också att jag hade ett facebook-konto. Det har jag inte och har aldrig haft. Vad gör jag när företaget påstår att jag beställt genom att uppge en ip-adress som inte är min?
Gabriela
Svar:
Hej Gabriella,
Har du inte köpt något av företaget ska du inte behöva betala. Vi kan dock inte avgöra om du ska betala eller inte eftersom vi ger oberoende vägledning, Det är upp till dig som har fått kravet att bedöma om du ska betala eller bestrida (protestera mot) fakturan. En allmän princip är att du kan protestera mot något du inte håller med om.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Om det inte framgick att det rörde sig om ett prenumeration så ska du inte heller behöva betala för det.
Kontakta företaget igen och begär att de visar att du fått information om att rörde sig om ett abonnemang. Kan de inte visa att du gått med på detta, ställ krav på att fakturan ska makuleras.
Tänk på att kontakta företaget skriftligen och spara kopior på konversationen så att du kan visa vad du framfört och när. Om du får ytterligare paket som du anser att du inte beställt kan du höra av dig till företaget och fråga hur de vill ha tillbaka dem. Du ska inte behöva stå för returfrakt.
Mer om gratisvaror och provpaket
Om företaget ringde
Det finns särskilda regler kring telefon försäljning. Blev du uppringd måste du ha signerat avtalet skriftligen efter avslutat samtal för att det ska vara giltigt.
Mer om skriftlighetskravet
Ångerrätt
Om företaget ändå kan visa att ni ingått ett avtal kan du ha ångerrätt. Ångerrätt har du i 14 dagar från det att du fick hem första försändelsen. Ångerfristen kan förlängas upp till ett år om företaget inte gett tillräckligt med information om ångerrätten.
Mer om ångerrätt
Angående fakturan
Om du anser att fakturan är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) den.
Innan du bestrider är det viktigt att ta del av vår information kring en sådan process för att veta vad den innebär och vad man bör tänka på.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget har vilseledande marknadsföring kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.
Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket