Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Ångrat köpet. Kan jag kräva dröjsmålsränta vid sen återbetalning?

Fråga från konsument:

Jag köpte en vara på nätet som jag sedan ångrade. Jag fick instruktioner för retur av företaget och skickade tillbaka paketet för en månad sedan. Återbetalningen har dragit ut på tiden. Kan jag kräva dröjsmålsränta från företaget?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Ja, du kan ha rätt att begära dröjsmålsränta från företaget.

Företaget ska återbetala dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varan eller från att du kan visa att du skickat tillbaka den. Om företaget dröjer med återbetalningen kan du begära dröjsmålsränta.

Du kan kräva ränta från den dag återbetalningen skulle ha skett.

Läs mer om ångerrätten här​​​​

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har beställt en produkt, men butiken kunde inte leverera den. Då jag har betalat i förväg så menar butiken att de ska betala tillbaka pengarna.
Kan jag kräva dröjsmålsränta av företaget?

Morgan

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Morgan,

Tack för din fråga!

Om du har rätt att få tillbaka pengarna från butiken kan du troligtvis begära ränta på det beloppet. Det blir dock inte dröjsmålsränta utan avkastningsränta på den tid butiken haft dina pengar.

Avkastningsräntan räknas från den dag betalningen gjordes till butiken fram till den dag återbetalningen sker.

Du kan därför argumentera för avkastningsränta från den dag som butiken fick dina pengar om köpet hävs på grund av att de inte kan leverera.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag gjorde en retur till hm som hade betalats via klarna. Idag, 30 dagar senare har jag fortfarande inte fått några pengar. Har jag rätt att kräva dröjsmålsränta?
Det är inte första gången en återbetalning uteblivit från klarna.inte heller fick jag något meddelande om att återbetalningen misslyckats, dock fortsatte de att dra betalningar från mitt konto för andra transaktioner, så de kan ju inte ha fel uppgifter?
Efter ett flertal samtal och att jag upprepade gånger fått skicka in mina kontouppgifter och slutligen hotat med att anmäla dem till ARN, fick jag mina pengar till slut.
Har jag rätt att kräva dröjsmålsränta?
Frågar jag dem så får jag bara till svar att "det inte är möjligt".

Emmiemmy

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Emmiemmy,

Tack för din fråga!

Nej, du kan inte kräva dröjsmålsräntan i efterhand när du redan fått tillbaka pengarna från företaget.

Du kan bara kräva dröjsmålsränta från dag 15, det vill säga från dagen efter den dag pengarna senast skulle ha varit återbetalade. Det är viktigt att du meddelar företaget skriftligen om du vill ha dröjsmålsräntan, exempelvis via mejl.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!
Jag har köpt en köksfläkt från Electrolux webshop den 20 feb i år. Varan stannar upp på en budfirma och jag kontaktar dem för att höra varför jag inte får min leverans. De svara att Electrolux dragit tillbaka leveransen då de konstaterat att de skickat fel vara. Jag ska kontakta Electrolux för mer info. De lovar att skicka en ny fläkt så fort den andra kommer i retur. Efter en vecka kontaktar jag dem för att höra hur det går och den har inte kommit till deras lager från Bring. Jag blir lovad kompensation eftersom det inte är mitt fel (ett presentkort på 250 kr), som inte dyker upp efter avslutat samtal som de lovade. Så här fortsätter det i ett par veckor och skulle få 500 kr i kompensation, men inget händer med kompensation eller fläkt. Tillslut be de mig att beställa en ny fläkt istället och ska återbetala den andra. Sagt och gjort så beställer jag den och den kommer efter en vecka. Nu nästan två månader efter har jag inte sett någon ersättning/kompensation eller återbetalningen från köpet den 20 feb, som jag ej orsakat. De lovar ständigt att återkoppla men gör det knappt (endast en har gjort det). Vad för dröjsmålsränta och kompensation har jag rätt till och hur ska jag lösa det?

Roger

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Roger,

Tack för att du kontaktar oss.

När ett köp hävs ska företaget utan dröjsmål återbetala dig det du betalat för varan du köpt. Det står i konsumentköplagen. Som min kollega tidigare skrivit är företaget dessutom skyldig att betala ränta, så kallad avkastningsränta, från den dag de mottog betalningen från dig.

I lagen finns det däremot inget om kompensation för tiden du väntat eller besväret det orsakat dig. Det du kan begära ersättning för är faktiska kostnader du kan visa att drabbas av på grund av förseningen. Har företaget lovat dig ett presentkort ska du dock argumentera för att du ska få det.

Mejla företaget dina krav och spara kopia.

Får du fortsatt ingen återbetalning kan det finnas det olika vägar att gå:

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan nämligen i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Betalningsföreläggande
Du kan vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att företaget ska ersätta dig för.

Till Kronofogdens webbplats

Om du har betalat via en kredit eller kort
Har du betalat via kredit, som kreditkort eller faktura, eller kort kan du ha möjlighet att få hjälp av din bank eller kreditgivare.

  • När du betalar via kredit skyddas du av konsumentkreditlagen. Du kan utifrån denna lag kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Du kan dock inte få mer från din kreditgivare/bank än summan du betalat.
Mer om invändningsrätten
  • Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Läs mer om kortreklamationer

Hoppas du känner att du fått svar på dina frågor.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Jag väntar för återbetalning från Zalando sedan 22e november. Det sista som jag vet är att mitt ärende är hos utbetalnings avdelningen. När jag ringer vill de inte koppla mig vidare, men samtidigt kundservice vill inte säga något om när mina pengar kommer. De fick och beviljade retur 22e november, 28e ringde jag och de frågade efter mina bankuppgifter, nu är det 16e december och mina pengar ligger kvar hos dem. Får jag kräva dröjsmålsränta och hur gör man det i så fall? Tack på förhand!

Svjetlana

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Svjetlana,

Tack för din fråga.

Ja, precis som min kollega skriver i svaret ovan kan du ha rätt att kräva dröjsmålsränta från dag 15 från Zalando.
Kontakta företaget skriftligen med dina krav. Mejl fungerar bra.


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Det har jag gjort och fått svar att de inte kan erbjuda en dröjsmålsränta för att återbetalning dröjer. Kan man göra något mer? Jag är hjälplös!

Svjetlana

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej igen Svjetlana!

Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Mer om kortreklamationer


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor