Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer
Kan jag få återbetalning för oönskad prenumeration på buuks.se?
Fråga från konsument:
Jag har hört att det kommit ett beslut att jag ska kunna kräva återbetalning för en prenumeration jag hamnat i när jag handlat på buuks.se. Stämmer det? Hur gör jag i så fall för att få tillbaka pengarna som dragit från mitt konto?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar:
Hej,
Ja, det stämmer. Danmarks högsta domstol har i ett avgörande kommit fram till att alla konsumenter som har betalat för ett sådant abonnemang har rätt att få tillbaka sina pengar för prenumerationsdelen.
Beslutet gäller buuks.se samt ytterligare 5 webbplatser. Övriga webbplatser är buuks.dk, pluus.dk, pluus.se, sayve.dk och sayve.se.
Återbetalningarna gäller för prenumerationer som tecknats fram till 6 maj 2022. Webbutiken ska enligt beslutet återbetala alla dragningar gjorda efter 30 oktober 2017. Du har även rätt att begära ränta från betalningsdatumet.
Du ska vända dig till webbutiken du handlat via och begära återbetalning. Gör det gärna skriftligen, till exempel via mejl, så att du kan visa vilka krav du ställt och när.
Om du handlat i någon av nätbutikerna efter 6 maj 2022
• Anser du att du aldrig har gått med på att ingå ett prenumerationsavtal kontakta nätbutiken och framför detta. Ställ krav på återbetalning. Gör det skriftligen, till exempel via mejl.
• Om nätbutiken avslår ditt krav kan du kontakta den danska prövoinstansen Nævnenes Hus. Du kan skicka in ditt klagomål till dem för möjlighet till prövning. Det kostar 100 DKK i avgift. För att göra ett klagomål på deras webbplats krävs dansk e-legitimation. Har du inte det så ska du kunna du kontakta dem via klageportalen@naevneneshus.dk.
Mer information i ett pressmeddelande på danska Förbrukereombudsmannens webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket