Frågor och svar | Kategori: Fordon
Kan jag kräva återbetalning för felbetald parkering?
Fråga från konsument:
Jag har betalat en parkering via en app. Det visade sig sedan att jag har betalat för fel parkeringszon. Jag fick därför en kontrollavgift som jag har betalat. Jag förstår att jag behöver betala kontrollavgiften eftersom jag inte hade en giltig biljett där jag parkerat bilen.
Med tanke på att jag inte har nyttjat den parkering jag betalat för, kan jag kräva återbetalning för den ursprungliga parkeringsbiljetten?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Hej, vi råkade, i princip, ut för samma sak fast det gällde ett felaktigt angivet Registreringsnr. Vad har parkeringsbolagen för motiv till denna, enligt min mening, stenhårda attityd gällande ett enkelt misstag?
Heinz
Svar:
Hej Heinz,
Tack för att du kontaktat oss!
Du måste ha en giltig biljett för bilen som står parkerad. Du är därför ansvarig för att skriva in rätt information i sms:et eller appen där du köper din biljett.
Har du därför skrivit fel registreringsnummer är du skyldig att betala om du får en parkeringsbot. Du kan inte heller kräva tillbaka pengar för biljetten som blivit fel.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej! Jag parkerade vid Chalmers och det kom upp en områdeskod flr Göteborg stads parkering. När jag kom senare så hade jag fått böter från ett annat p-bolag. Vad gäller? Jag har ju parkerat o betalt
Cecilia
Svar:
Hej Cecilia,
Tack för din fråga!
Har du använt fel områdeskod när du betalade din parkering via appen är du skyldig att betala när du får en parkeringsbot. Det beror på att du är skyldig att ha en giltig biljett för bilen som du parkerat. Du kan inte heller kräva tillbaka pengar för biljetten som blivit fel när du använt fel områdeskod.
Läs mer om parkeringsböter här
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Min pappa försökte betala parkering vid ett sjukhus och första automaten gav ingen bekräftelse att parkeringen startades.. Efter det provade han i appen och där funkade det inte heller så vitt han kunde se.. Tillslut hjälpte en annan person honom att registrera allt i en annan automat och då funkade det.. Problemet är att han har tre dragningar för samma bil på samma parkeringsområde den dagen och tidpunkten.. Vid kontakt med företaget så hävdar som att han har ett eget aktivt val att aktivera 3 biljetter för samma bil om han vill men att han inte får tillbaka några pengar för dom två extra betalningarna.
Känns orimligt att man kna vägra betala tillbaka när någon gör ett fel pga att tekniken inte fungerar och man dessutom i samtliga parkeringar behövt registrera vilken bil det gäller och man inte får en såndär liten pappersbit där det bara står datum och tid.
Miguel
Svar:
Hej Miguel,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga!
Kan din pappa bevisa att han aktiverat tre parkeringsbiljetter på grund av tekniskt fel i automaten/appen kan han ha rätt att kräva en återbetalning från parkeringsbolaget. Kan han inte visa att det beror på tekniskt fel kan det däremot bli svårt eftersom Högsta domstolen tidigare prövat ärenden där konsumenten ansetts vara ansvarig för sina misstag i samband med betalning av parkeringsavgift.
Nekar företaget till kravet om återbetalning är det domstol som kan pröva tvisten.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Nej, du kan inte kräva tillbaka pengarna för biljetten du har betalat, eftersom biljetten i sig inte är ogiltig även om den inte är giltig för just din bil. Det är alltid ditt ansvar att skriva in rätt information i appen och att du betalar för rätt parkering.
Man kan ha rätt att få tillbaka pengarna om man av misstag råkar föra över pengar till exempelvis fel kontonummer. I ditt fall med parkeringsbiljetten ses det däremot inte som en felaktig inbetalning, utan som ett ingånget och giltigt avtal om en parkeringsbiljett där du har angett fel information.
Läs mer om parkeringsböter här
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket