Frågor och svar | Kategori: Fordon

Kan jag kräva återbetalning för felbetald parkering?

Fråga från konsument:

Jag har betalat en parkering via en app. Det visade sig sedan att jag har betalat för fel parkeringszon. Jag fick därför en kontrollavgift som jag har betalat. Jag förstår att jag behöver betala kontrollavgiften eftersom jag inte hade en giltig biljett där jag parkerat bilen. 

Med tanke på att jag inte har nyttjat den parkering jag betalat för, kan jag kräva återbetalning för den ursprungliga parkeringsbiljetten?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Nej, du kan inte kräva tillbaka pengarna för biljetten du har betalat, eftersom biljetten i sig inte är ogiltig även om den inte är giltig för just din bil. Det är alltid ditt ansvar att skriva in rätt information i appen och att du betalar för rätt parkering.

Man kan ha rätt att få tillbaka pengarna om man av misstag råkar föra över pengar till exempelvis fel kontonummer. I ditt fall med parkeringsbiljetten ses det däremot inte som en felaktig inbetalning, utan som ett ingånget och giltigt avtal om en parkeringsbiljett där du har angett fel information.

Läs mer om parkeringsböter här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, vi råkade, i princip, ut för samma sak fast det gällde ett felaktigt angivet Registreringsnr. Vad har parkeringsbolagen för motiv till denna, enligt min mening, stenhårda attityd gällande ett enkelt misstag?

Heinz

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Heinz,

Tack för att du kontaktat oss!

Du måste ha en giltig biljett för bilen som står parkerad. Du är därför ansvarig för att skriva in rätt information i sms:et eller appen där du köper din biljett.

Har du därför skrivit fel registreringsnummer är du skyldig att betala om du får en parkeringsbot. Du kan inte heller kräva tillbaka pengar för biljetten som blivit fel.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Jag parkerade vid Chalmers och det kom upp en områdeskod flr Göteborg stads parkering. När jag kom senare så hade jag fått böter från ett annat p-bolag. Vad gäller? Jag har ju parkerat o betalt

Cecilia

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Cecilia,

Tack för din fråga!

Har du använt fel områdeskod när du betalade din parkering via appen är du skyldig att betala när du får en parkeringsbot. Det beror på att du är skyldig att ha en giltig biljett för bilen som du parkerat. Du kan inte heller kräva tillbaka pengar för biljetten som blivit fel när du använt fel områdeskod.

Läs mer om parkeringsböter här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Min pappa försökte betala parkering vid ett sjukhus och första automaten gav ingen bekräftelse att parkeringen startades.. Efter det provade han i appen och där funkade det inte heller så vitt han kunde se.. Tillslut hjälpte en annan person honom att registrera allt i en annan automat och då funkade det.. Problemet är att han har tre dragningar för samma bil på samma parkeringsområde den dagen och tidpunkten.. Vid kontakt med företaget så hävdar som att han har ett eget aktivt val att aktivera 3 biljetter för samma bil om han vill men att han inte får tillbaka några pengar för dom två extra betalningarna.

Känns orimligt att man kna vägra betala tillbaka när någon gör ett fel pga att tekniken inte fungerar och man dessutom i samtliga parkeringar behövt registrera vilken bil det gäller och man inte får en såndär liten pappersbit där det bara står datum och tid.

Miguel

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Miguel,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga!

Kan din pappa bevisa att han aktiverat tre parkeringsbiljetter på grund av tekniskt fel i automaten/appen kan han ha rätt att kräva en återbetalning från parkeringsbolaget. Kan han inte visa att det beror på tekniskt fel kan det däremot bli svårt eftersom Högsta domstolen tidigare prövat ärenden där konsumenten ansetts vara ansvarig för sina misstag i samband med betalning av parkeringsavgift.

Nekar företaget till kravet om återbetalning är det domstol som kan pröva tvisten.


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, jag parkerade så som jag har gjort flera gånger på samma parkeringsplats och betalade 5 skr. Denna dag var det lite mörkt och jag tryckte fel då jag stod på samma parkering. Jag istället för 5 skr så "köpte" jag en årsparkering för 3025:-, jag försökte genast åtgärda genom att höra av mig till Easypark och det parkeringsbolag som hyr ut parkeringsplatsen. Easypark meddelade att det inte kunde göra något och firman som hyr ut parkeringsplatsen har inte hört av sig. Jag har nu 360 dagar kvar på min parkering. Finns inte ångerrätt när vi pratar dessa summor? Hade inte pengarna på kortet.

Fredrik

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Fredrik,

Tack för din fråga!

Om du hyr en parkeringsplats kan du ångra köpet inom 14 dagar. Men bara om du:

  • ingått avtalet på distans, till exempel på internet eller genom sms
  • ingått avtalet som privatperson
  • hyr av ett företag.

Företaget kan ha rätt till ersättning
Har du använt parkeringen innan du har meddelat företaget att du vill utnyttja ångerrätten? Då kan företaget ha rätt till ersättning för den tid du använt parkeringsplatsen.

Undantag från ångerrätten
Ett av undantagen gäller köp som görs med hjälp av en automat. Det innebär att du inte har någon ångerrätt när du köper en parkeringsbiljett via en automat.


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, jag tycker inte jag fick svar på min fråga. Kan jag häva köpet?
1. Jag gjorde felet genom ett misstag i en App (ingen parkeringsautomat).
2. Varför hör varken Easypark eller firman som äger parkeringsplatsen av sig när jag påtalar att jag vill häva mitt köp? Gjordes direkt efter köp.
Vad rekommenderar ni att jag gör för att gå vidare?

Fredrik Mannerström

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej igen Fredrik!

Vi på Konsumentverket kan inte svara på om du har rätt att ångra eller häva ditt köp. Vi gör ingen bedömning i enskilda ärenden eftersom vi enbart ger generell vägledning.

Du kan istället göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Du kan anmäla flera företag samtidigt i samma anmälan. Då kan ARN avgöra om det är Easypark eller företaget som äger parkeringsplatsen som du kan använda ångerrätten mot. 

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företagen har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor