Frågor och svar | Kategori: Leverans och frakt
Får inte varorna jag beställt från Parfymbutiken. Kan jag få tillbaka pengarna?
Fråga från konsument:
Hejsan.
Jag var dum nog att köpa från Parfymbutiken 6/11. Insåg dock snabbt att det var en bluff när paketet dröjde men då gick det inte att komma i kontakt med företaget på något sätt. Förstår att jag inte kommer att få tillbaka mina 1200:- men vill gärna anmäla företaget,
Polisen hänvisade dock hit. Har anmält via Facebook men de har inte ens tagit bort sidan.
Hur går jag vidare?
Mvh. Carina
Carina
Fråga från en konsument
Har skickat ärendet vidare till Arn. Dem vill ha en komplettering angående om vem som står bakom företaget parfymbutiken.com hur hittar jag detta ?
Linda
Svar:
Hej Linda,
Undersök om det står något i företagets villkor.
Om du behöver hjälp med att kika på villkoren kan kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Är det ett svensk företag så kan du även söka information på Bolagsverkets webbplats.
Europeiska kommissionen har också en tjänst där du kan söka efter företag.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Carina,
Får du inte varorna du beställt kan du ha möjlighet att få tillbaka dina pengar. Har du betalat med kort eller via något form av kredit ska du vända dig till din bank/kreditgivare för att reklamera.
Har du gjort en direktöverföring blir det dock tyvärr svårt.
Ta hjälp av banken/kreditgivaren
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Mer om invändningsrätten
Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Läs mer om kortreklamationer
Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.
Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här
Hoppas det löser sig!
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket