Frågor och svar | Kategori: Fordon

Måste inte bilverkstaden avråda?

Fråga från konsument:


Min bil gick sönder och jag lämnade in den till en bilverkstad. De hittade felet och sa att de skulle laga det. Jag fick en prisuppgift som jag tyckte var hög men tyckte inte jag hade så mycket att välja på så jag sa ja och de lagade bilen.

Nu har jag precis fått tillbaks den och har fått reda på att bilen bara är värd lite mer än vad reparationen kostade. Det känns så onödigt att ha lagat den, hade jag vetat om detta innan hade jag aldrig gjort det.

Borde inte bilfirman ha sagt någonting till mig om detta innan de lagade den?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Verkstaden är skyldig att avråda dig från att laga ett fel om det inte är till någon nytta för dig. Till exempel om det skulle kosta lika mycket för dig att laga bilen som att köpa en ny.

Om verkstaden inte har avrått dig ska du generellt inte behöva betala mer än felsökningskostnaden.

Kontakta bilverkstaden och klaga
Om du inte redan gjort det skulle du kunna kontakta bilfirman och klaga. Gör det skriftligen så att du har bevis.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor