Frågor och svar | Kategori: Resor

Kompensation för flygresa som påbörjades utanför EU – vad gäller?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag har varit på semester i Turkiet. På hemresan blev flyget försenat 4 timmar. Jag skulle flyga från Turkiet till Danmark med ett tyskt flygbolag. Jag fick gratis mat på flygplatsen så jag har inte drabbats av några extrakostnader. När jag kom hem ställde jag krav på kompensation till flygbolaget via deras hemsida, men flygbolaget har inte svarat på mitt krav.

Vart ska jag vända mig för att få en bedömning i ärendet?

Exempel på vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej!

Din resa omfattas av EU förordningen om flygpassagerares rättigheter.

EU:s regler gäller när du:

  1. flyger från en flygplats inom EU, Island, Norge eller Schweiz (med vilket flygbolag som helst)
  2. flyger från en flygplats utanför EU, till en flygplats inom EU med ett EU-flygbolag (eller om flygbolaget är registrerat i Island, Norge eller Schweiz)

Läs mer om dina rättigheter vid försenat eller inställt flyg

Om flygbolaget inte har svarat på sex veckor kan du gå vidare för att få en bedömning i ärendet. Du kan även gå vidare om flygbolaget nekat till dina krav.

Prövning av ärendet
När du enbart har ställt krav på kompensation ska du vända dig till en instans i det land som problemet uppstod. Eftersom Turkiet inte är med i EU får du istället vända dig till en instans i det EU-land du först ankom till. I ditt fall blir det Danmark.

Nedan hittar du en lista på instanser inom EU dit du kan skicka ditt ärende. De olika instanserna arbetar på olika sätt och alla prövar inte enskilda ärenden.

Lista över instanser inom EU

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor