Frågor och svar | Kategori: Leverans och frakt
Ingen leverans och inget svar från företaget. Vad göra?
Fråga från konsument:
Hej. Jag beställde en vara och betalade den 13/8-23. Pengarna ör dragna men varan har ej kommit. Det går inte att nå företaget på mailen och inget nr finns. Hur går jag till väga nu. Har företaget kursat?
Johanna
Fråga från en konsument
Hej jag har problem med att jag betalt en vara men ej fått den, företaget ger ett automatiskt svar om att återbetala innom 10-15 dagar. Har fått det svaret i över två månader.
Finns det möjlighet att göra något, att få en återbetalning?
Kajsa
Svar:
Hej Kajsa,
Kan du inte ta hjälp av din bank kan undersöka möjligheten att, om du handlat från ett svenskt företag, få hjälp via din kommun.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Rör det istället sig om ett företag som är registrerat i ett annat ECC-land (EU, Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa som är en del av ECC-nätverket. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa
Betalningsföreläggande vara även vara en väg att gå, om du handlat från ett svenskt eller europeiskt företag.
På Kronofogdens webbplats kan du läsa mer:
Om Europiskt betalningsföreläggande
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Om man har betalat via Swish och inte fått det man beställt, hur gör man då?
Emma
Svar:
Hej Emma,
Vid direktöverföringar kan man inte ta hjälp av banken. Är din Swish kopplad inte kopplat till ett kreditkonto blir det tyvärr svårt att gå den vägen.
I övrigt får jag hänvisa till våra tidigare svar.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej, jag beställde saker från en hemsida av ett företag och betala med kort och fick som svar det kommer en vecka senare, när det gått 2 veckor så maila jag dem och fick svar att dem har teknisk problem, nån vecka efter det så maila jag igen men fick tillbaka som ett Mail att det uppstod ett fel när jag skulle skicka det mailet och går ej att gå in på hemsidan igen hur gör jag då?
Hampus
Svar:
Hej Hampus,
Tack för att du kontaktar oss.
Får du varken sakerna du beställt eller pengarna tillbaka kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Vad gör jag när dom skriver att varan är levererad utanför min dörr men den är inte levererad
Maria
Svar:
Hej Maria,
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Det står att mitt paket är levererat, men det är det inte.
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej,
Har beställt en vara från ett företag och mina pengar har dragits och de sa att jag skulle få bekräftelse via mail eller sms, men det har jag inte fått utan endast på deras sida. Men nu när jag söker på deras sida så finns den inte mer (bytt namn) och säljer helt andra grejer, misstänker att sidan är fejk? Vad gör jag?
Louise
Svar:
Hej Louise!
Beroende på hur du har betalat för dina varor kan du ha möjlighet att få tillbaka dina pengar även om företaget inte återbetalar dig.
- Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.
- Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Johanna,
Tack för din fråga!
Jättebra att du har skött kontakten med företaget skriftligen när de inte har levererat din beställning. Vi kan inte hitta någon information om att företaget skulle ha gått i konkurs.
När du inte fått din vara kan du i första hand kräva att de skickar det som du har beställt. Om det inte finns någon avtalad leveranstid ses din beställning som försenad efter 30 dagar. När du inte får något svar från företaget och de inte levererar inom en rimlig tid kan du kräva en återbetalning. Även om företaget inte betalar tillbaka dina pengar kan du ändå ha en möjlighet att få återbetalning beroende på hur du har betalat.
Läs mer om sen leverans här.
Om du har betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Läs mer om kortreklamation.
Om du har betalat med kredit/faktura
Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Läs mer om invändningsrätten hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du inte kommer överens med företaget kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser (500 kr).
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket