Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Får tandläkaren boka tid åt mig?

Fråga från konsument:

Fick brev från en tandläkare som jag har besökt en gång tidigare om att de har reserverat tid för mig. De skriver även att "Sent återbud eller uteblivet besök debiteras enligt taxa". Jag har alltså inte bokat något utan de har bara "tilldelat" mig en tid. Det kan väl inte vara rimligt att de får göra så här?

Otto

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Otto,

Så länge du någon gång har godkänt att tandläkaren får kalla dig till en nytt besök på det här sättet är det okej. Det kan räcka att du har lämnat ditt godkännande muntligen.

I svensk rätt finns det en grundprincip som innebär att du måste acceptera ett avtal för att kunna bli bunden av det. Det gäller även i det här fallet. Sammanfattningsvis är det alltså okej för tandläkaren att kalla dig till en ny tid och att ta ut en avgift för uteblivet besök – så länge du någon gång har godkänt det.

Om du inte har gett något godkännande
Om du har fått ett betalningskrav som du anser är felaktigt kan du alltid välja att bestrida det. Detta för du skriftligt till företaget, till exempel via mejl. Om företaget sen vänder sig till ett inkassobolag eller Kronofogden så ska du bestrida skriftligt även till dessa.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Får en tandhygienist ta betalt för att ge information utan att tala om att det kostar

Eva

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Eva,

Tack för din fråga!

Tandläkaren eller tandhygienisten får bestämma sina priser själva. Däremot ska du få möjlighet att se priset innan besöket.

Vårdguidens webbplats finns information om pris för tandvård. De skriver bland annat:

Det är bra att ta reda på vad det kommer att kosta eftersom du själv får betala en stor del av kostnaderna för tandvård. Mottagningen ska ha sina prislistor tillgängliga för dig som patient.

Det här ska finnas med på prislistorna:

  • Det ska finnas uppgifter om mottagningens priser och referenspriser.
  • Det ska finnas uppgifter om vilka garantier som mottagningen lämnar för sina arbeten.
  • Det ska finnas uppgifter som visar om du som patient har möjlighet att få ett skriftligt intyg efter en behandling, om du ber om det. Intyget ska visa vilka material som har använts. Det gäller till exempel proteser, kronor och implantat.
En del mottagningar har också sina prislistor på internet.

Du ska därför ha möjlighet att se priset innan du går till tandhygienisten. Om du vill klaga på behandlingen eller priset får du kontakta din tandhygienists mottagning.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej
Hur kan jag bevisa att jag inte har godkänt att tandläkaren får skicka en ny kallelse och om jag har ändrat mail och lelefonnr och då inte får kallelsen men får då betala för att jag inte avboka tiden som jag inte hade en susning om att jag fått?
Mvh/Anneli

Anneli

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anneli,

Tack för din fråga!

Det är tandläkaren som ska kunna bevisa att du har godkänt att de får skicka ut en ny kallelse till dig. Det är alltid den part som kräver betalning som ska bevisa att de har rätt till det.

Så länge du någon gång har godkänt att tandläkaren får kalla dig till en nytt besök på det här sättet är det okej. Det kan räcka att du har lämnat ditt godkännande muntligen.

Om du har ändrat telefonnummer och mejladress utan att meddela tandläkaren kan du behöva betala för det uteblivna besöket. Det beror på att du är ansvarig för att meddela tandläkaren om du bytt kontaktinformation.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor