Frågor och svar | Kategori: Övriga områden
Får tandläkaren boka tid åt mig?
Fråga från konsument:
Fick brev från en tandläkare som jag har besökt en gång tidigare om att de har reserverat tid för mig. De skriver även att "Sent återbud eller uteblivet besök debiteras enligt taxa". Jag har alltså inte bokat något utan de har bara "tilldelat" mig en tid. Det kan väl inte vara rimligt att de får göra så här?
Otto
Fråga från en konsument
Får en tandhygienist ta betalt för att ge information utan att tala om att det kostar
Eva
Svar:
Hej Eva,
Tack för din fråga!
Tandläkaren eller tandhygienisten får bestämma sina priser själva. Däremot ska du få möjlighet att se priset innan besöket.
På Vårdguidens webbplats finns information om pris för tandvård. De skriver bland annat:
Det är bra att ta reda på vad det kommer att kosta eftersom du själv får betala en stor del av kostnaderna för tandvård. Mottagningen ska ha sina prislistor tillgängliga för dig som patient.Det här ska finnas med på prislistorna:
En del mottagningar har också sina prislistor på internet.
- Det ska finnas uppgifter om mottagningens priser och referenspriser.
- Det ska finnas uppgifter om vilka garantier som mottagningen lämnar för sina arbeten.
- Det ska finnas uppgifter som visar om du som patient har möjlighet att få ett skriftligt intyg efter en behandling, om du ber om det. Intyget ska visa vilka material som har använts. Det gäller till exempel proteser, kronor och implantat.
Du ska därför ha möjlighet att se priset innan du går till tandhygienisten. Om du vill klaga på behandlingen eller priset får du kontakta din tandhygienists mottagning.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej
Hur kan jag bevisa att jag inte har godkänt att tandläkaren får skicka en ny kallelse och om jag har ändrat mail och lelefonnr och då inte får kallelsen men får då betala för att jag inte avboka tiden som jag inte hade en susning om att jag fått?
Mvh/Anneli
Anneli
Svar:
Hej Anneli,
Tack för din fråga!
Det är tandläkaren som ska kunna bevisa att du har godkänt att de får skicka ut en ny kallelse till dig. Det är alltid den part som kräver betalning som ska bevisa att de har rätt till det.
Så länge du någon gång har godkänt att tandläkaren får kalla dig till en nytt besök på det här sättet är det okej. Det kan räcka att du har lämnat ditt godkännande muntligen.
Om du har ändrat telefonnummer och mejladress utan att meddela tandläkaren kan du behöva betala för det uteblivna besöket. Det beror på att du är ansvarig för att meddela tandläkaren om du bytt kontaktinformation.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Tandläkarna, har fått olika. Idag väntade jag 45 min, fick en undermålig lagning, och tandläkaren bara lämnade rummet.Jag är inte nöjd alls, de har sparat tänder som inte alls är bra.
Elisabeth karlsson
Svar:
Hej Elisabeth!
Frågor om tandvård faller utanför den lagstiftning vi kan ge vägledning inom. När du besöker en tandläkare ses du inte som konsument utan patient. Mitt tips är att du vänder dig till Vårdguiden 1177 med dina frågor. 1177 har även information om tandvård på sin webbplats.
Mer om tandvård finns på 1177 webbplats
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Otto,
Så länge du någon gång har godkänt att tandläkaren får kalla dig till en nytt besök på det här sättet är det okej. Det kan räcka att du har lämnat ditt godkännande muntligen.
I svensk rätt finns det en grundprincip som innebär att du måste acceptera ett avtal för att kunna bli bunden av det. Det gäller även i det här fallet. Sammanfattningsvis är det alltså okej för tandläkaren att kalla dig till en ny tid och att ta ut en avgift för uteblivet besök – så länge du någon gång har godkänt det.
Om du inte har gett något godkännande
Om du har fått ett betalningskrav som du anser är felaktigt kan du alltid välja att bestrida det. Detta för du skriftligt till företaget, till exempel via mejl. Om företaget sen vänder sig till ett inkassobolag eller Kronofogden så ska du bestrida skriftligt även till dessa.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket