Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar
Kan företaget lägga på moms i efterhand?
Fråga från konsument:
Hej!
Jag beställde en tjänst av ett företag och fick en prisuppgift. Nu har jag fått en faktura och priset är högre än vad vi kom överens om. Företaget säger att det är för att momsen tillkommer. Kan företaget lägga på momsen i efterhand, trots att jag redan har fått en prisuppgift?
Mvh Elin
Elin
Fråga från en konsument
Hej,
Har också råkat ut för detta när jag förlängde mitt bredband hos Halebop genom deras chat.
Fick ett pris som jag kunde tänka mig att binda i 12 mån.
Nu när jag kollat fakturan så har dem lagt på moms.
Har inget bevis för det för jag tog inga skärmdumpar på chat loggen.
Känner mig lurad.
Daniel
Svar:
Hej Daniel,
Tack för att du kontaktat oss!
Om du känner dig lurad av Halebop angående prisuppgiften du fått i chatten behöver du kontakta dem för att klaga på detta. Precis som du säger kan det bli svårt att bevisa vilket pris ni kommit överens om i chatten om du inte har kvar något bevis på er konversation.
Du har möjlighet att bestrida en del av en faktura, så som det står beskrivet i svaret ovanför. Tänk på att du kan behöva betala avgifter och ränta om företaget har rätt till hela betalningen.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Telekområdgivarna
Du kan också kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. De är nämligen experter på bredbandsabonnemang. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.
Du når dem via deras webbformulär
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Elin,
Tack för din fråga!
Nej, som privatperson ska du kunna räkna med att företaget anger priset inklusive moms. Annars ska det tydligt framgå att priset är exklusive moms.
Möjlighet att bestrida en felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan och förklara varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen.
I vissa fall behöver du betala den del av fakturan som du anser är riktig och bestrida övrig del.
Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket