Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar
Är det tillåtet att göra öresavrundning vid betalning?
Fråga från konsument:
Hej, om jag har en faktura på 100 kr 24öre kan jag avrunda den neråt då till 100kr vid betalning,är det tillåtet för en konsument att göra detta,eller gäller detta bara för företag?
Bengt
Fråga från en konsument
Får man avrunda ören på kort betalningar, tex som en sak kostar 79:90 får butiken då avrunda till 80 även men betalar med kort
Phimchanok
Svar:
Hej Phimchanok,
Vid kortbetalning får butiken välja om de vill göra öresavrundning eller ta betalt för det exakta beloppet. Det finns en lag som styr hur öresavrundning får göras. Lagen säger att belopp i örestal ska avrundas till närmsta hundratal. Det innebär att belopp med slutsiffran 1 till 49 ska avrundas nedåt och belopp med slutsiffran 50 till 99 uppåt. Avrundningen får bara göras på det totala beloppet, inte på varje enskild vara.
Lagen som styr öresavrundning är dispositiv, vilket betyder att den går att avtala bort. Butiken kan alltså välja att följa bestämmelserna i lagen men kan också välja att ta betalt för det exakta beloppet.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Vad gör jag när butiken avrundar varje enskild vara innan totalsumman?
Jens
Svar:
Hej Jens,
Tack för din fråga!
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.
Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Bengt,
Tack för din fråga!
Eftersom lagen om avrundning av vissa öresbelopp är dispositiv (den går att avtala bort) kan ni komma överens om örena ska avrundas eller inte. Du som konsument kan inte själv göra en öresavrundning utan får komma överens om detta tillsammans med företaget. Du kan själv ge förslaget till företaget.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket