Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Kan jag ångra köpet innan leverans?

Fråga från konsument:

Hej.
Jag beställde en jacka i söndags kväll kl 18:23. Klockan 19:07 samma kväll kom jag på att jag inte ville ha den. Jag mailade då till företaget och bad dom avbryta ordern, men när jag fick svar dagen efter hade de redan skickat den. Nu vill de att jag ska betala returfrakten. Kan det verkligen stämma?

Mvh T

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej T,

Tack för din fråga.

Det beror på. Vid ångerrätt ska du betala för returfrakten om företaget uppgett det i sina villkor. Hur nära inpå du ångrar dig inverkar inte på detta. Du behöver alltså betala för returfrakt hur nära inpå du än ångrar dig om du ska betala för returfrakt. Om företaget uppger i sina villkor att de inte kommer att skicka varan och returfraktkostnad utgår om du ångrar dig inom en viss tid är det dock det som gäller.

Läs mer om ångerrätten

Ej uthämtat paket
Många företag anger i sina villkor att de tar ut en avgift för ej outlöst paket. Du godkände företagets villkor när du beställde jackan. Därför kan det vara en god idé för dig att hämta ut varan och sedan skicka tillbaka den, så att du inte behöver betala den extra avgiften.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här


Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej jag gjorde en beställning på fasadsiffror på en hemsida den 10/9 ca 11.45, skickade ett mail dit samma em kl 17.09 o ställde en fråga om måtten, men har ej fått nåt svar än, och dessutom har nu flera dagar gått och jag har inte fått nån bekräftelse på beställningen alls! Fick ett ordernr och att fakturan skulle betalas via klarna inom 30 dagar när jag klickade på köp. Igår skickade jag ett meddelande via Instagram att jag önskar återkoppling men ej fått svar den vägen heller! Vill försäkra mig att jag får fasadsiffrorna som jag behöver,kan jag häva beställningen o beställa från annat företag som verkar seriösa? Isåfall hur går man tillväga?

Viktoria

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Viktoria,

Tack för din fråga!

Generellt sett har du ångerrätt när du ingår avtal på distans, exempelvis när du handlar i en webbutik. Vill du ångra köpet ska du kontakta företaget skriftligen inom ångerfristen och meddela det. Det finns inget som hindrar dig från att ångra dig innan du fått varan levererad. Mejl fungerar bra.

Mer om ångerrätten


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej. Jag har köpt en vara av GlacierMart med leveranstid 5-7 dagar. Varan kom inte så jag mejlade om att jag ville avbeställa. Då fick jag till svar att den redan skickats, med leverans om ytterligare 5-7 dagar. Vill nu returnera varan men ingen returadress finns. Mejlat 4 gånger för att få returadress men får bara ”jidder” till svar och ingen returadress. Snart löper fakturan till Klarna ut men jag vill ju inte betala utan returnera. Vad gör jag?

Helen

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Helena,

Tack för att du kontaktar oss.

Vänder sig företaget till dig som svensk konsument ska de följa svensk lagstiftning. Du ska då till exempel ha rätt att ångra köpet.

Mer om ångerrätt​​​​

Invändningsrätt
Eftersom du valt att betalat via faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare Klarna som på företaget. Ta därför kontakta med Klarna och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor