Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar
Klarna kräver pengar trots att jag inte fått någon vara.
Fråga från konsument:
Jag beställde en vara (ett verktygskåp) via en annons på Facebook. Jag hade inte vågat göra det utan Klarnas garanti att slippa betala innan jag fått varan. Fakturan från klarna anger varken företagsuppgifter till säljaren eller vad det är jag ska betala för. Jag har bestridit fakturan till klarna och fått svar att jag ska vända mig till säljaren, med mail och telefonnummer till företaget Joyes i Storbritannien som ingen svarar på. Nu kräver Klarna att jag ska betala trots att jag inte fått någon vara eller ens order bekräftelse. Klarna hänvisar till att jag inte svarat tillräckligt fort på deras frågor så därför är fallet nedlagt och kan inte tas upp igen utan ett ärendenummer från ARN. Kan ni hjälpa mig?
Magnus
Fråga från en konsument
Hej, samma situation för mig. Klarna kräver betalning och säger att de inte kan göra mer i ärendet. Jag har inte återkommit med relevant information i tid enligt dem.
Inga varor och jag har kontaktat butiken vid ett flertal tillfällen för att få order ambulerad mot Klarna utan svar.
Vad händer när jag jag hänvisar till min invändningsrätt? Vad blir efterföljande steg?
Tack / Jim.
Jim
Svar:
Hej Jim!
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig i kontakten med Klarna. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kommer du inte överens med Klarna kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej,
Jag har liknande konflikt med Klarna men ang en reklamation . De och leverantören talar samma språk här och verkar skydda varann. Enligt konsument köplagen har jag 2 mån på mig att anmäla reklamationen . Jag anmälde bara några dagar efter leveransen.
Men efter Klarnas "hantering " där de anger att reklamationen är ogiltig som även leverantören säger, utan att beskriva varför..
ARN åtar sig inga ärenden under 500 kr, kommunen här vet inget sätt att komma vidare trots att det finns en låg att luta sig emot.
Klarna stänger av mig o hotar med förseningsavgifter..man är helt tandlös.
Ulf
Svar:
Hej Ulf,
En förutsättning för att du inte ska behöva betala fakturan är att du har den rätten mot säljföretaget. Finns det ett urspungligt fel på din vara och du har rätt att häva köpet så ska du alltså inte behöva betala. Vi kan inte avgöra vad som är rätt och fel ditt enskilda fall eftersom vi ger oberoende vägledning.
Anser du att fakturan är felaktig har du möjlighet att bestrida den. Du kan även betala den under protest.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Pröva tvist i domstol
Om tvisten inte kan prövas i ARN har du möjlighet att vända dig till domstol.
Mer om att avgöra tvist i domstol
Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att något av företagen inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra anmälan kring det till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.
Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag har liknande problem. Gäller en prenumeration som betalas en gång per år. Jag satte upp på Klarnas kreditkort. Kreditkortet gick ut och jag fick ett nytt. Jag har inte fått någon påminnelse om att det var dags att förlänga prenumerationen från företaget eller att säga upp det. Det jag får är en räkning på Klarna som utan mitt medgivande fört över prenumerationen på det nya kortet. Samma dag som jag såg fakturan på Klarna gick jag in på företagets hemsida och sa upp prenumerationen. Jag fick bekräftat att den upphörde samma dag. Samtidigt så markerade jag fakturan som ett problem. Det är allt som man kan göra på Klarnas hemsida. Jag ringde även och lämnade klagomål till Karna om att de utan min tillåtelsefört över prenumerationen till det nya kortet. Får endast svar att det är så de gör. Det är tre veckor sedan prenumerationen avslutades men företaget har inte tagit bort fakturan. Jag kontaktade företaget support som endast går att nå via mejl. Får ett svar tillbaka om att det tagit emot mitt mejl och svarar inom tre dagar. Svaret är på engelska! Dvs ett utlandsbaserat företag. De är fem dagar sedan som jag fick svaret att de ska återkomma men de har ännu inte svarat. Saken är den att jag har skriftligt bevis både på att prenumerationen är avslutad och mitt mejl till företaget men det finns ingen möjlighet att bevisa det för Klarna eftersom det inte går att mejla dem. Det går endast att kontakta dem telefon eller chatt. Så att som ni säger skriva till Klarna och kunna bevisa att man kontaktat dem i princip omöjligt.
Laila
Svar:
Hej Laila!
Det går jättebra att kontakta Klarna via deras chatt, men tänk på att ta en skärmdump eller foto på konversationen så att du har sparade bevis för vad som sagts mellan er.
Läs gärna mina kollegors tidigare svar i denna tråd om att Klarna är solidariskt ansvarig gentemot dig samt inlägget om att bestrida en felaktig faktura/betala under protest.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag har betalat online och order ställdes in. Det har hänt två gånger med två olika leverantörer. Pengarna debiterades från mitt konto utan leverantörer fick någon pengar. Jag skrev till Klarna och en vecka sen fick jag pengar om en beställning, trodde att allt fungerar bra nu och idag beställde något i en annan webbplats och fick samma problem. Absolut Klarna ska återbetala men vem betalar för allt energi och tid som jag får lägga att skriva till företag för att fixa problemet utan att få grejerna som jag behöver? Och frågar jag till kundtjänsten om de har något problem för att veta hur länge ska man skulle undvika använda det och de svarar ingenting. Det är helt oacceptabelt!
Laura
Svar:
Hej Laura,
Tack för din fråga!
Konsumentlagstiftningen ger dig rätt att kräva ersättning för faktiska kostnader som du som konsument drabbas utav på grund av exempelvis fel i en vara. Du kan däremot inte kräva ersättning för "sveda och värk" för den tid du lagt ned på att hantera ditt ärende.
Tipsar om vår artikel Är företaget seriöst? som du kanske kan ha nytta utav i framtiden.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej!
Jag har reklamerat cykelhjälmen Hövding i februari i år till XXL. De har accepterade reklamationen omgående XXL skickade ärendet vidare till Klarna för utbetalning. Nu har det gått 4 månader och Klarna har inte betalat ut pengarna. Jag har fyllt i 4 st återbetalningsformulär men Klarna hävdar att de har problem med en extern part. Jag har varit i kontakt med XXL ett flertal gånger men de hänvisar till Klarna. Hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar?
Niklas
Svar:
Hej Niklas,
Tack för att du kontaktar oss.
Eftersom du har ett löfte om återbetalning kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.
Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att företaget ska ersätta dig för.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Klarna kräver bevis på att jag flera gånger försökt ta reda på varför mina varor från vinoteket inte leverades ikväll som var överenskommet. Jag har försökt nå vinoteket under de fem timmar jag har väntat. Vad gör jag?
Agneta Ranegie
Svar:
Hej Agneta,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Det står att mitt paket är levererat, men det är det inte.
Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Magnus,
Tack för din fråga!
Klarna och säljföretaget är solidariskt ansvariga
Vid kreditköp har kreditgivaren, alltså Klarna i ditt fall, ett solidariskt ansvar tillsammans med säljföretaget för fel och brister i det du har köpt. Det innebär att om företaget exempelvis inte levererar enligt överenskommelse kan du i stället vända dig till Klarna med dina krav.
Rättigheten att göra invändningar mot banken står i konsumenkreditlagen (§ 29 konsumentkreditlagen). Att du har en så kallad invändningsrätt innebär att du har samma rätt att hålla inne en betalning eller rikta anspråk på återbetalning eller skadestånd mot Klarna som du har mot säljaren.
Om företaget nekar kan du istället ställa krav på Klarna. Skriv till Klarna att du vill använda din invändningsrätt då du inte fått din vara. Du behöver inte något ärendenummer från ARN för att använda din invändningsrätt.
Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket