Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer
Säga upp abonnemang med bindningstid
Fråga från konsument:
Jag har bindningstid kvar på mitt abonnemang, men jag använder det inte längre. Finns det inget sätt att avsluta abonnemanget även om det är bindningstid kvar?
Casper
Fråga från en konsument
Hej, Jag undrar om det är så att man tecknat ett gratis provabonnemang och sedan vill säga upp abonnemanget men glömmer bort vilken mailadress man tecknat abonnemanget på, kan man hävda att man har sagt upp abonnemanget då man har kontaktat kundtjänst med sitt namn och personnummer?
De, jag nämner ej företaget just nu, hävdar att jag måste betala eftersom jag inte visste mailadressen som abonnemanget var knutet till. Men jag kan tycka då jag (f ö ej använt tjänsten en enda gång) och jag hörde av mig flera gånger om att jag ville avsluta tjänsten att jag inte ska behöva betala (det gäller bara några dagar efter fakturan kommit som jag kontaktat dem igen sedan).
Klara
Svar:
Hej Klara,
Du får argumentera för att du har gjort en giltig uppsägning, även om du har skickat den från din andra mejladress, förutsatt att du har angivet vem du är och vilken relation du har med företaget.
Företag får inte ha formkrav för hur en uppsägning ska gå till. Du ska alltså kunna säga upp avtalet genom att till exempel skicka ett mejl till företaget.
Hjälp med avtalstolkning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Angående fakturan
Anser du att kravet du fått är felaktigt har du möjlighet att bestrida det eller betala under protest.
Bestrida felaktig faktura
Bestrida faktura innebär att du skriftligen meddelar företaget att protesterar mot den och varför. Det går bra att mejla, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen.
Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning. Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt. Får de rätt i tingsrätten så riskerar du att få betala mer än summan på själva fakturan som till exempel dröjsmålsränta och andra avgifter.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Betala under protest
Ett alternativ till att bestrida en faktura är alltså att betala under protest. Då betalar du fakturan och kontaktar företaget skriftligen och förklarar att du anser att fakturan är felaktig och att du betalar under protest. Du behöver också meddela företaget att du har för avsikt att kräva tillbaka pengarna i efterhand. Det blir då du som har ett krav mot företaget och du kan exempelvis pröva ditt ärende hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att se om du har rätt att få tillbaka pengarna eller inte.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Tack för svaret!
Klara
Fråga från en konsument
Hej,
Min fru gjorde en prenumeration på digital tidningstjänst där detta utlovas:
"Ingen bindningstid. Prenumerationen är löpande på månadsbasis tills det att prenumerationen sägs upp."
Vid uppsägning av tjänst så påstår bolaget att "eftersom uppsägningen kom in för sent så han en ny tidsperiod påbörjas" vilket gör att uppsägningen kommer att ske först 2024-07-29( i skrivande stund, alltså om 10 månader)
Är inte detta i såfall en bindningstid?
Gustaf
Svar:
Hej Gustaf,
Det din fru och företaget kommit överens om ska gälla.
Ses det här som ett nytt avtal så ska din fru tackat ja till det för att bli bunden.
Företag får inte heller förlänga gällande avtal utan att informera om det.
Har företaget gjort fel ska din fru kunna frångå avtalet med omedelbar verkan.
Mer om negativ avtals bindnings samt automatisk avtalsförlängning
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej jag har ett mobilt abonnemang hos fibio och är verkligen inte nöjd med tjänsten.Jag har 2 år bitningstid men det har gått typ 2månader sen jag skrev under abonnemanget. Finns det möjlighet att säga upp abonnemanget utan att betala resten av bindningstiden?
Mvh
Amir
Basic
Svar:
Hej Amir,
För att du ska kunna frångå abonnemanget utan att behöva ta hänsyn till bindningstid eller uppsägningstid krävs det att avtalet hävs. För att du ska ha rätt att häva det krävs det att det finns ett fel med tjänsten som företaget trots upprepade försök inte kunnat lösa.
Om syftet med abonnemanget är förlorat på grund av felet, och operatören insett eller borde insett detta, kan du ha rätt att häva köpet utan att ge företaget möjlighet att rätta till felet.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej.
Har teckat abonnemnang med Telia och under vår samtal så framkom det inte att det skulle vara bindningstid utan enbart 1 månads uppsägningstid. Jag förskte idag säga upp mitt abonnemang men de påstår att det är bindningstid till september 2024. I avtalet står det enbart: Löptid, förlängning och uppsägning, alltså inget om bindningstid. Jag efterfrågade röstinspelningarna men de påstor att de inte finns att tillgå. Har jag rätt att säga upp mitt abonnemang utan att behöva betala för resterande månader som Telia påstor jag har kvar?
Besnik
Svar:
Hej Besnik,
Eftersom du nämner att du pratat med företaget i telefon åtgår jag från att det rör sig om ett distansavtal. I lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler står det att företaget ska ge information om avtalets löptid. I lagkommentarerna kan man läsa att avtalets löptid innebär under vilken tid du som konsument är bunden av avtalet.
Mer om lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
I övrigt får jag hänvisa till våra tidigare svar.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej. Jag vad med i en tävling om att vinna ett presentkort och vissa utvalda fick möjligheten att prova ett ID-skydd gratis i en månad. Jag blev uppringd av säljaren som förklarade tydligt och flera gånger att det är en provperiod på 30 dagar och att jag INTE skulle behöva säga upp ”abonnemanget”, utan efter 30 dagar så skulle jag få en påminnelse om jag vill fortsätta och då aktivt gå in på mina sidor och trycka i det. Men om jag inte ville fortsätta så skulle jag inte behöva göra något. Det var nu gått ca 2 månader sen och jag fick för någon dag sen en faktura där jag ska betala för januari månad. Jag kontaktade företaget och berätta detta men dom säger att jag har fått informationen om bindningstid i 12 månader skriftligt, vilket jag inte heller hittar (jag har bara fått länken till deras hemsida). Jag har skrivit flera gånger att jag just nu inte har råd med att betala detta då jag är student men dom vägrar säga upp detta abonnemanget för jag tydligen har signat för 12 månader. Vad ska jag göra för att ta mig ur detta?
Nora
Svar:
Hej Nora,
Du har rätt att ställa krav på att företaget bevisar att du godkänt det avtalet de påstår.
Om företaget ringde dig på eget initiativ ställs det krav på skriftlig signering av avtalet och att signeringen ska göras av dig efter att samtalet avslutats. Godkände du avtalet muntligt eller att du signerade det, genom att till exempel svara ja på ett sms, under pågående samtal finns det inget giltigt avtal.
Anser du att företaget gör fel, att det inte finns något giltigt avtal mellan er, har du möjlighet att bestrida eventuella fakturor.
Mer om vad som gäller om du råkat hamna i en så kallad abonnemangsfälla
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag köpte en ny mobil i butik. I butiken så sa säljaren att jag kan få rabatt om jag byttar mobilabonnemang leveratör. De fråga om min nuvarande månadskostnad och jag frågade om det blir dyrare med det nya och de sa bara att det blir lite dyrare. Efter att jag kom hem och kollade igenom abonnemang avtalet så är det en bindningstid på 24 månader och månadskostnaden är nästan 3 gånger dyrare än min nuvarande vilket gör att efter de 24 månaderna så är själva köpet i helhet mycket dyrare.
Jag har gått tillbaka till butiken samma dag att jag inte vill ha abonnemanget och betalar hellre helpriset för mobilen än att ta det med abonnemanget.
De sa att de inte kan avbryta nummerflytten och abonnemanget för det är helg och det går förmodligen inte att avbryta det alls.
Kan jag inte avbryta ett abonnemang och nummerflyttning innan abonnemanget har börjat och nummerflyttningen blivit gjord?
Vad har jag för möjligheter i denna situation? Jag köpte i butik så jag kan inte nyttja 14 dagars ångerrätt.
Anon
Svar:
Hej Anon,
Tack för din fråga.
Som du skriver har du inte ångerrätt. För att ångra avtalet krävs det att butiken erbjuder öppet köp.
För att kunna häva avtalet behöver du kunna visa att du blivit vilseledd och att det du blivit lovat inte stämmer överens med avtalet du godkänt.
Telekområdgivarna
Mitt råd är att du börjar kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna för att se vilka råd de kan ge.
De ger nämligen opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter kring just abonnemang för till exempel telefoni.
Du kan ringa dem eller nå dem via deras webbformulär.
Kontaktinformation hittar du på Telekområdgivarnas webbplats
Kommunal konsumentvägledning
Behöver du ytterligare stöd och råd kan du kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej, Jag köpte via hemsidan en mobil-bredband ingår routern från Comviq i 27 mars 2024(24 månader bindningstid). Jag hämtade sim kortet och routern och testat internet av bredbandet, i 28 mars samma dag av upphämtning ångrade jag mitt köp via telefon. Fick jag retursedel i 02/april, sen testade jag internet igen men bestämde mig och skickade tillbaka routern och sim-kortet i 11 april. Skickade jag varan/tjänsten inom rätt tid? Är jag skyldig att måste fortsätta med bindningstid som står i avtalet? Hur räknar man de 14 dagarsperiod/utskicka varan från den 28 mars till 11 april? Är de 14 eller 15 dagar?
Baker
Svar:
Hej Baker,
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Tråden berör en TV-tjänst men principen är densamma.
Du ska skicka tillbaka delarna inom 14 dagar från det att du nyttjat din ångerrätt.
Du kan behöva ersätta företaget för tiden du haft möjlighet att nyttja tjänsten. En förutsättning för att företaget ska kunna kräva betalt är att du uttryckligen har begärt att tjänsten ska börja utföras under ångerfristen. Företaget behöver även ha gett dig information om ångerrätten.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej, jag köpte ett abonnemang på TV4. Tanken var att köpa endast en månad, dessvärre missade jag att det stod att det var en bindningstid på 6 månader. Finns det någon möjlighet att avbryta det och slippa betala 6 månader när jag endast ville betala för 1?
Alexander
Svar:
Hej Alexander,
Tack för din fråga!
Beroende på hur du ingick avtalet kan du ha ångerrätt på ditt köp. Om det gått mer än 14 dagar sen du genomförde beställningen kan det dock vara svårt att inte följa kontraktet,
Läs mer om ångerrätt på vår webbplats
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Vi har ett abonnemang till en mobilapp, dvs en tjänst. När vi nu byter mobil så hävdar apputverklaren att abonnemanget är bundet till en telefon och inte till det google-konto som köpte prenumerationen. Kan det verkligen fungera så? Om jag köper ett abonnemang till en app i 12 månader och sen tappar mobilen så blir jag alltså av med mina 12 månader abonnemang också? Får de ha med en sån klausul i villkoren?
Kenneth
Fråga från en konsument
Hej,
Jag gick med på Tryggsams "Kreditbevaking med ID-skydd". Efter samtal med kundtjänst hävdar de att det är 3 månaders uppsägningstid, och det enda sättet att avsluta avtalet är genom att skicka in en fysisk blankett. Är detta korrekt? Jag hittade följande: "För avtal som ingåtts från och med den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara maximalt en månad. Har du ingått avtalet tidigare kan uppsägningstiden vara längre." Gäller detta även den här typen av abonnemang, eller bara telekom? Och under vilken lag faller Tryggsams tjänst?
Alex
Svar:
Hej Kenneth,
Här är det först och främst villkoren du godkände vid köpet av appen som styr vad som gäller.
Börja därför med att undersöka vad som står där angående det företaget påstår.
Anser du att det inte framgår där att appen är bunden till telefonen får du argumentera för det.
Vill du ha hjälp med att tolka villkoren kan du kontakta din kommunala konsumentvägledning för att se om de har den möjligheten.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Alex,
Villkoren för tjänsten kan ha ändrats efter att du tackat ja till tjänsten. Vad som som gäller för ditt avtal ska framgå i de villkoren du godkände vid köp.
ID-skydd är inte att ses som ett telekom-avtal. Villkoren du godkänt när du ingick avtalet styr.
Företag får som tidigare sagts inte ha formkrav för hur en uppsägning ska gå till. Du ska alltså kunna säga upp avtalet genom att till exempel skicka ett mejl till företaget.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej, jag har sagt upp ett abonnemang med 3 månaders uppsägningstid i sector alarms chatt. De skriver att det inte går utan att man måste ringa dem och säga upp per telefon och att de skulle höra av sig. Det är sista vardagen i månaden och de har skrivit att det finns ett ärende om uppsägning men att det först gäller när de registrerat uppsägningen. Är uppsägningen från dagen jag skrev eller från dagen de registrerade i sin tjänst?
Ps var en människa i chatten inte robot
Melanie
Svar:
Hej Melanie,
Tack för din fråga!
Ett företag kan inte kräva att du säger upp avtalet på ett visst sätt, till exempel genom att ringa. Du kan välja det sätt som passar dig. Men det är alltid bra att säga upp ett avtal skriftligen.
Hävdar du att avtalet är uppsagt behöver du kunna bevisa det. Så om du inte sparat en kopia på chatten är det viktigt att du ändå kontaktar dem skriftligen för att ha ett bevis på din uppsägning.
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel angående hur du får säga upp ditt avtal kan du tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej!
Jag köpte en telefon med ett abonnemang hos Telia. När jag började använda telefonen upptäckte jag att den hade ett fabrikationsfel. Butiken skickade in telefonen till deras verkstad för reparation. Tyvärr blev telefonen inte returnerad eftersom tillverkaren debiterade för telefonen, vilket innebär att jag inte fick tillbaka min telefon.
När jag senare gick till butiken för att hämta ut en ny eller samma modell av telefon, visade det sig att Telia inte hade den i lager längre. Dock fanns samma modell tillgänglig hos andra operatörer som Comviq.
Nu står jag utan telefon och trots detta vill Telia inte säga upp mitt abonnemang. Vad kan jag göra i den här situationen?
Houshang
Svar:
Hej Houshang,
Tack för att du kontaktar oss.
Om jag förstår det rätt har köpet av din telefon hävts då företaget inte kan laga eller byta ut den.
Är det så kan du argumentera för att du inte hade köpt abonnemanget om du inte köpt telefonen och att du därför bör ha rätt att häva även den del av köpet.
På vår samarbetsbyrå Telekområdgivarnas webbplats kan du läsa mer om detta. Du kan även prova kontakta Telekområdgivarna om du har fler funderingar. Rör det just abonnemanget kan de ha möjlighet att stötta dig.
Till Telekområdgivarnas webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Casper,
Tack för din fråga.
Du kan meddela att du vill säga upp avtalet redan nu. Du kommer däremot troligtvis behöva betala för hela bindningstiden.
Läs villkoren för ditt avtal för att se vad det står där om bindningstid och vad som gäller om du säger upp avtalet inom denna tid.
Tänk på att säga upp avtalet skriftligen, till exempel via mejl. Då kan du visa när du meddelade företaget.
Specifika regler inom vissa branscher
Det finns även specifika regler kring bindningstid inom vissa branscher.
Mer om telekomavtal
Mer om gymavtal
Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget har oskäliga avtalsvillkor kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte hjälp i ditt personligen ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på problemet.
Gör en anmälan till Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket