Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Är en orderbekräftelse bindande?

Fråga från konsument:

Vad gäller om ett företag inte kan leverera även om de redan skickat en orderbekräftelse? Är orderbekräftelsen bindande för företaget?

Carina

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Carina,

Tack för din fråga.

Finns det ett avtal mellan dig och företaget så är huvudregeln att du har rätt att få det du köpt.

Har företaget skickat ett meddelande till dig att de bekräftat köpet kan du argumentera för att det är det som gäller. Har du däremot fått ett meddelade som säger att företaget mottagit din beställning är det inte säkert att det ses som att det finns ett avtal.

Om företaget häver avtalet
Finns det ett avtal mellan er och du trots det inte får varan kallas det att köpet hävs. Du kan då ha rätt att få ersättning för ett täckningsköp. Ett täckningsköp innebär att du köper en likvärdig vara från ett annat företag och begär ersättning för eventuell mellanskillnad du drabbas av.

När företaget inte måste leverera eller ersätta
Det finns gånger du inte kan ställa krav på leverans eller ersättning, trots att det finns ett avtal. Det blir aktuellt om det funnits hinder utanför företaget kontroll, som de inte kunnat undvika, som gör att de inte kunnat leverera det du köpt.

Gör så här:
1. Skriv till företaget och ställ dina krav. Mejl eller sms går bra.

2. Säger företaget nej eller inte svarar dig inom skälig tid kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Mer om anmäla till ARN

3. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN.

Sök din kommunala konsumentvägledning

Hoppas det löser sig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Företaget har skickat orderbekräftelse 25/11 där det står skrivet att de mottagit min beställning. Leverans skulle ske inom 8-10 veckor. Den 30 /11 skickar de mail med informationen om att varan "utgått från vår leverantörs sortiment och kommer därmed inte kunna levereras till dig". När jag går in på deras hemsida och kollar upp varan så står det "Beräknad åter v.1".
Kort beskrivet: Avtalet ingås 25/11 med beräknad leverans inom 8-10 v. dvs senast i januari. Varan har utgått hos leverantören men beräknas vara åter v 1. Detta låter icke trovärdigt.
Jag undrar då om företaget kan göra så här? Alltså ...varan beräknas inkomma under den angivna leveranstiden.
Företaget skriver "Du är varmt välkommen att titta in på vår hemsida för att se om du hittar en annan vara som du önskar byta till." och "Som kompensation för besväret vill vi även erbjuda dig en rabatt på 10%
Detta erbjudande gäller 7 dagar från och med idag.
Vänligen ring in till oss så hjälper vi dig att antingen byta artikel eller återbetala dig.
Vårt telefonnummer och öppettider finner du på vår hemsida. Hör vi ingenting ifrån dig senast den 5/12 så kommer vi återbetala dig för varan som utgått."

Elin

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Elin,


Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Företaget säger att varan jag köpt är slut. Vad gäller?

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor