Frågor och svar | Kategori: Övriga områden
Fått sms om paket jag inte beställt
Fråga från konsument:
Hej!
Jag har fått ett sms som säger att jag har ett paket att hämta, men jag har inte beställt något från företaget. Måste jag hämta ut det? Mvh Carina
Carina
Fråga från en konsument
Hej! Fått sms att min order saknar porto och att jag kan hämta den på distributionscenter, och att jag ska trycka på en bifogad länk. Har ingen order vad jag vet. Struntar man bara i detta sms då?
Therese
Svar:
Hej Therese,
Ja har du ingen order bör du kunna strunta i sms:et.
Vi kan inte avgöra om sms:et är bluff eller inte men det är bra att du är uppmärksam.
Klicka inte på länkar från en avsändare som du inte känner igen, särskilt om du vet att du inte har beställt något.
Läs mer om bluffsms på vår webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Betyder skriftligen även e-mail?
Suzanne
Svar:
Hej Suzanne!
Ja, mejl går bra och det räknas som skriftligt. Det viktigaste är att man själv som konsument får ett underlag som bevisar att man faktiskt har bestridit fakturan.
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hejsan
Jag fick meddelande from Early Bird att de har ett paket från MGG Express som de skall leverera. Paketet kommer från Kina och har levererats till andra sidan landet till någon box i mitt namn.
Jag har inte beställt något och Early Bird är okontaktbar, och ännu så länge har de heller inte besvarat mitt mail där jag frågar efter adressen de levererat det till.
Jag vet inte hur jag skall hantera detta då företaget ligger i Kina och jag har ingen aning om hur man kontaktar dem och när jag kollade runt på nätet så är det många i min situation från detta företaget.
Jag är orolig över att de använder mitt namn och försätter mig i en ekonomisk situation som jag inte är ansvarig för. Hur tacklar jag det här och vad kan hända om de fortsätter att använda mitt namn och hur kan jag se det?
Helena
Svar:
Hej Helena,
Tack för att du kontaktar oss!
Som min kollega ovan skriver är du inte skyldig att betala för något som du inte beställt. Om det kommer en faktura har du möjlighet att bestrida kravet. Gör det skriftligen för att ha bevis att du har bestridit kravet.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Om du misstänker att någon använder ditt namn olovligen kan det handla om någon form av bedrägeri. Om du anser att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.
Hitta mer information om hur du gör en anmälan på Polismyndighetens webbplats
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag har inte beställt något från Early bird
Bjarne
Svar:
Hej Bjarne,
Tack för att du kontaktar oss!
Om du inte beställt något är du inte skyldig att ta emot ett paket eller betala en faktura. Läs ovan hur du kan göra för att bestrida. Om du beställt något från ett annat företag kan de ha använt Early Bird för att leverera ditt paket.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Carina,
Tack för din fråga.
Har du inte beställt något behöver du inte hämta ut paketet. Kontakta företaget skriftligen och meddela att du inte har beställt något.
Om det kommer en faktura kan du bestrida den och hänvisa till att ingen beställning är gjord. Du kan också hänvisa till att du har kontaktat företaget och meddelat att du inte har beställt något.
Läs mer om att bestrida ett felaktigt krav
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket