Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp
Kan jag lämna tillbaka en vara med bruten förpackning?
Fråga från konsument:
Jag har köpt en vara på nätet och nu vill jag använda min ångerrätt, men jag har öppnat förpackningen. Har jag rätt att ångra köpet även om förpackningen är bruten?
Mvh Casper
Casper
Fråga från en konsument
hej,
Är barnvagnar hygienvaror? hur kan man definiera såna varor
Anouar
Svar:
Hej Anouar,
Vad som en hygienprodukt måste som sagt avgöras från fall till fall. Det framgår inte av lagen.
Men det är viktigt att komma ihåg att varan först och främst måste vara förseglad för att omfattas av undantaget. Varan ska inte heller kunna lämnas tillbaka på grund av just hälso- eller hygienskäl.
En barnvagn räknas generellt inte som en hygienartikel.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej, jag köpte en mobiltelefon på Elgiganten och har nu öppnat varan, då säger dom att jag inte får lämna tillbaka fast det står att man kan ta hem och undersöka och känna om man är nöjd med varan ?? Får man lämna tillbaka bruten förpackning eller ej ?
MVH Sofie
Sofie
Svar:
Hej Sofie,
Om jag förstår det har du köpt telefonen i fysisk butik och då är det butikens villkor för öppet köp som styr. Det är nämligen frivilligt för butikerna att ha öppet köp. Därför är det viktigt att alltid fråga innan du köper någonting om du har öppet köp och under vilka omständigheter.
Mer om öppet köp och bytesrätt
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Kan jag reklamera en mascara som jag inte är nöjd med trots att jag brutit förpackning?
Lena
Svar:
Hej Lena,
Generellt ses kosmetiska produkter, exempelvis en mascara, som en hygienprodukt. Hygienprodukter är undantagna från ångerrätten så länge du har brutit förpackningen på den.
Därför kan du sannolikt inte ångra köpet av din mascara om du har brutit förpackningen.
Om det däremot skulle vara ett fel på din mascara har du rätt att reklamera den till butiken där du köpte den.
Mer om dina rättigheter vid reklamation
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej! Jag köpte 2st förlängningskablar, när jag brutit förpackningarna insåg jag att dessa var ojordade (framgick inte på förpackningen). Kan jag lämna tillbaka dessa trots bruten förpackning? På butiken hemsida står det "Följande är våra villkor för byten och återköp: ...Originalförpackningen är oskadad...". Vad gäller?
Madelene
Svar:
Hej Madelene!
Du skriver inte om du köpt förlängningskablarna i en butik eller på nätet. Har du köpt förpackningen i företagets fysiska butik är det butikens villkor för öppet köp som gäller. Har du då brutit förpackningen och skadat den kan du mest troligt inte lämna tillbaks den.
Har du handlat på nätet har du ångerrätt
Har du däremot beställt förlängningskablarna i företagets webbutik har du rätt att ångra köpet inom ångerfristen som är 14 dagar räknat från dagen efter leveransen.
Har du undersökt varan mer än vad som krävs, ungefär som när du handlar i en butik, kan företaget ha rätt att kräva dig på ett värdeminskningsavdrag.
Läs mer om öppet köp och ångerrätt här.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej, jag har köpt hem två duntäcken och två dunkuddar. De levererades i i en försluten tygpåse runt, och gick inte att inspektera utan att bryta förseglingen på tygpåsen. Inget av de har använts, direkt efter vi öppnade insåg vi att det ej motsvarade förväntningarna. Nu hävdar företaget att de ej får returneras då förseglingen är bruten. Vad gäller?
Emm
Svar:
Hej Emm,
Vad som en hygienprodukt måste avgöras från fall till fall. Det framgår inte av lagen vad som är en hygienartikel. Om företaget menar att ditt täcke och kuddar ska ses som en hygienartikel och vara ett undantag från ångerrätten behöver de också bevisa det.
Det finns en tidigare dom från EU-domstolen där de kommit fram till att en madrass inte ska ses som en hygienartikel. Det går att argumentera för att täcke och kudde går att likställas vid en madrass gällande hygien och därför ska gå att ångra inom den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar.
Vill du ångra ditt köp men företaget säger nej har du möjlighet att pröva ärendet hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Varan måste dock överstiga den värdegräns ARN har för den typen av varor.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Finns det fel på täcke och kudde kan du reklamera
Skulle det finnas ett ursprungligt fel på dina varor kan ni istället reklamera enligt er reklamationsrätt.
Mer om dina rättigheter vid reklamation
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej,
Jag har köpt en cykelbarnstol och en extra monteringsbit till barnstolen online. Öppnade plombering för att se efter så att den funkar mot min cykel. Jag nekas nu retur och ångerrätt av företaget. Vem har rätt? Mvh Ola
Ola Ekerhov
Svar:
Hej Ola,
Denna typ av produkter räknas som regel inte som hygienartiklar. Men eftersom vi inte avgör enskilda fall kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Du kan även undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning som kan stötta dig. De kan ha möjlighet att tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej
Köpte en elbilsladdare på nätet. Valde använda ångerrätten eftersom det inte blev leasing av någon elbil.
När jag fick paketet hem stod det tydligt från firman kontrollera alla delar. Då öppnade jag förpackningen med elbilsladdaren. Det var en seal på den. Lade den tillbaka i orginal förpackning. Företaget hävdar nu dom kräver 15 procent av köpesumman pga det. Jag menar jag har lovat att öppna och se på produkten. Vad är rätt? Christer
Christer
Svar:
Hej Christer,
Tack för din fråga!
När du får hem din vara har du rätt att undersöka varan på samma sätt som du hade kunnat göra i en butik. Du får däremot inte undersöka varan mer än vad som behövs. Då kan företaget ha rätt att göra ett så kallat värdeminskningsavdrag.
För att företaget ska ha rätt att göra värdeminskningsavdraget måste de först och främst informerat dig om avdraget i villkoren du godkänt. Sen ska sealen/kartongen ses som en del av den elbilsladdare som du köpt. Om det ses som en del av elbilsladdaren i ditt fall kan vi inte avgöra, eftersom vi ger oberoende vägledning.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Casper,
Tack för din fråga.
Ja, du har generellt rätt att ångra köpet även om förpackningen är bruten.
När du köper något på internet har du rätt att undersöka varans egenskaper och funktion, ungefär på samma sätt som du kan göra i en fysisk butik.
Det finns några undantag från ångerrätten då den inte gäller och ett av dem handlar om hygienvaror. Du har inte ångerrätt om du köpt en vara som räknas som en hygienvara om du har brutit förseglingen på varan. Det måste dock vara en försegling på varan som måste brytas för att det ska räknas som en hygienvara med bruten försegling.
Vad som ses som en hygienprodukt måste bedömas från fall till fall.
Om du och företaget inte kommer överens
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Varan måste överstiga den värdegräns ARN har för den typen av varor.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket