Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Måste jag betala returfrakten till Kina när jag inte fått det jag beställt?

Fråga från konsument:

Jag beställde en jacka från en svensk sida på nätet och nu har jag fått paketet, men då var det ett par solglasögon i plast där i. Jag har mejlat till företaget som säger att jag måste skicka tillbaka glasögonen till Kina och själv betala för det. Det kan väl inte stämma? Det är ju inte jag som har gjort fel.

Otto

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Otto,

Om företaget som du har handlat av vänder sig till svenska konsumenter, har en webbplats på svenska, visar priset i svenska kronor och så vidare så ska du kunna argumentera för att svensk lagstiftning ska gälla. Och enligt den så har man reklamationsrätt i 3 år från köpet när man som privatperson köper en vara av ett företag.

Det innebär att företaget ska ansvara för alla ursprungliga fel inom den perioden. Du har nu rätt att kostnadsfritt få skicka tillbaka glasögonen och att de utan en extrakostnad ska skicka jackan som du har beställt. När du som konsument använder din reklamationsrätt ska du aldrig få några merkostnader på grund av felet.

Du kan nu begära att företaget ska skicka en returfraktsedel till dig så att du kostnadsfritt kan skicka tillbaka glasögonen, gör gärna detta skriftligt till exempel via mejl. Om inte företaget är behjälpliga i ditt reklamationsärende kan du skriftligen meddela att du vill häva köpet och få tillbaka pengarna eftersom du inte har fått den vara som du har beställt. Om de nekar till detta eller inte svarar alls så kan du vända dig till din bank eller kreditgivare beroende på hur du betalade för köpet.

Om du har betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Om du har betalat med kredit/faktura
Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Prövning av ärendet
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser. Det är som sagt en rekommendation som ARN ger och det är därför inte säkert att företaget väljer att följa den, speciellt om det inte är ett svenskt företag.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Precis samma sak har precis hänt mig, jag beställde ett par Saucony skor, fick hem ett paket, betalade 88 kronor i avgift till Postnord för att få ut mitt paket. Fick inte de skor jag beställt utan en mössa?! som tydligen kostar 5 USD enl paketlapp. Jag har sagt att jag vill ha de skor jag beställt eftersom dom var svåra att hitta i rätt storlek. Nu finns dom tydligen inte kvar i rätt storlek och då har jag valt att få tillbaka pengarna. Nu vill dom att jag ska skicka tillbaka den mössa jag fått hemskickad, värde 5 USD med tull betald för 88 kronor. Jag ska alltså bekosta frakt till Kina för en mössa jag inte beställt och om jag inte skickar tillbaka den så gör dom en refund på 30% av ordervärdet, alltså 30 % av de nästan 1000:- kronorna som jag betalat för skorna???!! Om jag skickar tillbaka mössan så får jag "full refund" efter att dom fått tillbaka varan.
Jag har skrivit mail till dom nu flera gånger och sagt att jag tycker det är helt vansinnigt att jag ska skicka tillbaka en vara för att få min refund, när jag inte själv inte beställt varan som dom skickat, som jag dessutom fått betala för att hämta ut. Deras webbsida har svensk text och priset i SEK. Jag har nu skickat ytterligare ett mail och gjort en summering av vår kommunikation och även angett att eftersom deras webbsida är på svenska och priserna på svenska så tycker jag att svensk lag ska gälla.
Jag har en känsla av att detta är något dom satt i system, skicka ut en vara som kostar lite och ingenting för att sen kräva retur av något man inte beställt och dessutom ska man betala frakt till Kina!
https://www.hurricane-outlet.co/saucony-hurricane-23-wide-dam-l%C3%B6parskor-svart-se406781-rea-p-295.html

Birgit

Fråga från en konsument

Jag vet inte vad jag ska göra nu, jag har försökt skicka information om att jag anser att det som gäller är svensk lag detta köp och där står att jag får returnera varan inom 30 dagar "free of charge" Kan jag få något råd om hur jag nu ska agera?

Jag har nu fått ytterligare ett mail 20230103 där nu customer support säger att:
Dear customer,

That return policy has expired and does not apply to your order.

From my personal point of view, I do not recommend that you return it.

Because your order does not have transportation insurance, we cannot provide prepaid return labels, that is to say you need pay the return shipping fee.

Second, the return process has many uncertainties, and the return process is troublesome, which will delay you a lot of time.

If you keep the package, we can provide you with a max refund to solve this problem quickly, the refund is 35.8%.

Regards,

Customer Service Department

Birgit

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Birgit,

Så tråkigt att du inte fått de skor som du har beställt.

Om företaget har skickat ut en felaktig vara till dig ska du inte behöva betala för returfrakten. Det handlar då om en reklamation och inte om ångerrätt. Vid en reklamation ska du inte få några extra kostnader, medan du vid ångerrätt kan behöva stå för returkostnaden på egen hand.

Du kan alltså meddela företaget att du vill ha tillbaka dina pengar om de inte kan skicka dig den vara som du har beställt. Om företaget vill ha tillbaka den felaktiga varan behöver de ersätta dig för kostnaden att skicka tillbaka den.

Läs mer om dina rättigheter vid en reklamation

Om du önskar mer vägledning
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

jag har beställt en produkt på en hemsida med svenskt domän och vill returnera varan. De skriver ingenstans på sin sida var man ska returnera varan utan man får adressen först efteråt genom att maila dem.
Nu visar det sig vara en adress i Kina och jag ska stå för returen. Är det lagligt?
De erbjuder också i första hand att man ska köpa något annat trots att man bett om retur och har 14 dagars ångerrätt.

Helene

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Helene,

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Måste jag returnera till Kina?

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Liknande upplevelse: Beställde en vinterjacka ("konstruerad med högkvalitativ isolering för att hålla dig varm i de mest krävande vinterförhållandena") som vid leverans visade sig vara en oerhört tunn jacka samt i fel storlerk dvs inte alls stämde överens med beskrivningen.
Köpt via Klarna som hänvisar till det säljande företagets fraktpolicy samt ångerrätten i den svenska konsumentköplagen (att jag då ska stå för returfrakt) trots att jag inte önskat ångra köpet utan häva det kopplat till invändningsrätten eftersom varan inte stämde överens med vad som beställts.
Företaget har numera en nedlagd sida och går inte att nå. Tidigare uppgifter på den svenska hemsidan (adress, mail, telefon) samt andra uppgifter jag fått från Klarna har inte heller gått att använda.
Anmälde då företaget och dispyten om vem som ska stå för returfraktkostnaden till ARN.
ARN har precis beslutat sig för att lägga ner ärendet eftersom nämndens försök till kontakt med företaget misslyckats.
Klarna väntar i sin tur ut ARNs beslut om vi ska vara tvungna att betala varan alt. betala för frakt till en adress i Kina. Moment 22 eller går det att lösa på något sätt? För mig som kund tar det här ärendet mängder av tid.

Peter

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Peter!

Du har också möjlighet att anmäla Klarna till ARN om du och kreditgivaren inte kommer överens angående din användning av invändningsrätten. Om du kan komplettera din befintliga anmälan eller om du behöver göra en helt ny får du undersöka med ARN.


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor