Frågor och svar | Kategori: Övriga områden
Kan jag få tillbaka tull och moms om jag skickar tillbaka mitt paket?
Fråga från konsument:
Hej,
Jag har köpt ett par skor och nu har jag ångrat mitt köp och skickat tillbaka skorna. Företaget har sagt att de ska återbetala mig. Min fråga är nu om jag också kan få tillbaka pengar för den moms och tullavgift jag betalat?
Anna
Fråga från en konsument
Hej
”Det kan du ha rätt till”. I vilka fall har konsumenten inte rätt till det?
” Har du betalat en administrativ avgift till ett transportföretag för en tulldeklaration kan du inte få tillbaka pengarna för denna.”
UPS genomförde tulldeklarationen, kan jag inte få tillbaka pengarna för det hela då eller menar du att jag inte kan få tillbaka avgiften i det fall UPS tar en egen avgift för att ”utföra jobbet”. Hoppas det går att förstå mina knöliga frågor 😊
Tacksam för svar 😊
Theresia
Svar:
Hej Theresia!
Eventuell administrationsavgift eller tulldeklarationsavgift som transportföretaget tar ut för att göra din tulldeklaration kan du inte vända dig till Tullverket för att få återbetalad. Du får vända dig till transportföretaget för information kring den avgiften.
Tullverket kan du däremot kontakta för att få tillbaka eventuell tullavgift och moms.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Anna,
Ja det kan du ha rätt till.
När du fått tillbaka pengar för varan från företaget kan du vända dig till Tullverket. Du kan då ansöka om att få moms och eventuell tullavgift återbetalt.
Tänk på att om du handlat från en webbutik som tagit ut momsen vid köpet, behöver du kontakta webbutiken du beställde varan ifrån för att få momsen återbetalad. Har du betalat en administrativ avgift till ett transportföretag för en tulldeklaration kan du inte få tillbaka pengarna för denna.
Läs mer på Tullverkets webbplats
Jag vill avsluta med att tipsa om en artikel på vår webbplats angående vad som gäller vid köp från företag utanför EU.
Läs mer om att handla från företag utanför EU
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket