Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp
Kan jag inte ångra mitt köp av klocka och halsband?
Fråga från konsument:
För några dagar sedan fick jag hem den klocka och ett halsband jag köpt av ett svenskt företag via deras webbshop. Nu när jag vill ångra mig säger företaget att jag inte har ångerrätt. De säger att jag dels inte kan ångra mig för att jag öppnat asken som klockan låg i samt att halsbandet är gjort av guld. Stämmer det verkligen?
Hälsningar
Ingrid
Svar:
Hej Ingrid,
Du bör ha rätt att ångra både köpet av klockan och halsbandet.
Det finns vissa varor som är undantagna ångerrätten men det finns inga direkta undantag som är aktuella när det gäller halsband eller klockor.
Har du beställt en personlig gravyr till något av varorna har du däremot troligtvis ingen ångerrätt på den varan.
En sak som också kan vara bra att tänka på är att förpackningen till en klocka, eller smycket, i vissa fall ses en del av varan. Om du i ett sådant fall inte skickar tillbaka klockan i sin ask eller att du råkat ha sönder asken kan företaget ha rätt att göra ett så kallat värdeminskningsavdrag. De måste dock ha skrivit om värdeminskningsdraget i de villkor du godkände vid köp för att ha rätt till detta.
Läs mer om ångerrätt
Gör så här:
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket