Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang
Vad ska jag göra när jag inte fått evenemangsbiljetterna jag beställt?
Fråga från konsument:
Har för 14 dagar sedan köpt biljetter av företaget Evenemangsbiljetter.se. Biljetterna skulle komma om en vecka men inga biljetter kommer. Är nu orolig över att jag blivit lurad på något vis. Har försökt att maila men inget svar. Hoppas på hjälp från er.
Hälsningar Susanne
Susanne
Fråga från en konsument
Jag skulle kunnat skriva exakt som Susanne. Köpt av samma företag, till överpris, men inte fått biljetter. Heller inget svar från dom. Hur gick det med Susannes ärende?
Helene
Fråga från en konsument
Hej ! Jag har beställt biljetter på biljetter.nu och har inte fått några biljetter däremot har jag fått en räkning på 3140kr från Svea bank som är en betalnings påminnelse på obetald faktura. Har betalt den o mailat biljetter.nu men får inget svar. Nu vet jag inte vad jag ska göra eller vända mig? Tack på förhand med vänlig hälsningar Ylva
Ylva
Svar:
Hej Helen och Ylva,
Helen: Vi kan inte ge någon information om hur det har gått i Susannes ärende. Hoppas att du har fått dina biljetter nu.
Ylva: Om du ska betala fakturan eller inte ska framgå om du tittar i villkoren. Står det i villkoren att du ska betala innan du får dina biljetter behöver du göra det då du godkänner betalningsvillkoren när du beställer från biljetter.nu.
Om du har kontaktat företaget för att klaga på förseningen är det bra om du gör det skriftligen, gärna via mejl. Om du inte redan har gjort det rekommenderar jag att du skickar ett skriftligt krav på leverans av dina biljetter. Då har du kvar bevis på att du har klagat och när du har gjort det.
Får du inte dina biljetter innan evenemanget kan du begära att få dina pengar tillbaka. Även detta krav är det bra att du ställer skriftligen.
Du kan se i svaret ovan för att veta hur du kan gå vidare om du och biljetter.nu inte kommer överens.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag beställde biljetter 4st den 30/11-2023 har än inte fått dem. Dom bara hävdar att dom inte fått biljetterna av sin leverantör. enda svaret man får. Men betalt 3180kr det tog dom iallafall. Har krävt pengarna tillbkak men detta slår dom bara ifrån sig och kan inte betala tillbaka.Ska man ta detta via ARN?!
Mikael
Svar:
Hej Mikael!
Om du inte fått biljetterna enligt leveransvillkoren i det avtal du och biljettförmedlaren har kan du ställa krav på återbetalning. Då har biljettarrangören inte uppfyllt sin del av avtalet.
Om du anser att detta har hänt i ditt fall kan du göra en anmälan till ARN om biljettförmedlaren inte betalar tillbaka beloppet du betalat in.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Susanne,
1. Klaga om du inte fått dina biljetter
Du kan klaga om företaget inte håller vad de har lovat, exempelvis om biljetterna är försenade. Står i villkoren att du skulle få biljetterna inom en vecka efter köpet så ska du också få det.
Läs mer om evenemangsbiljetter här
2. Skriv till företaget
Har du inte fått biljetterna än så är det bra om du skriver till företaget och kräver leverans. Kontakta dem till exempelvis via mejl, så att du kan visa att du har hört av dig och vilka krav du har ställt.
3. Kräv pengarna tillbaka om du inte får dina biljetter
Om du inte får dina biljetter ska du istället kräva att få tillbaka pengarna.
Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå
Om du inte har möjlighet att använda invändningsrätten men betalat med ett debetkort kan du prova att vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation.
Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Läs mer om kortreklamationer
4. Pröva ärendet
Om du inte får dina biljetter eller pengarna tillbaka så kan du ha möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Tänk på att minsta summan som ärendet handlar om måste uppgå till minst 500 kronor.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket