Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Det dras pengar från mitt konto, hur stoppar jag det?

Fråga från konsument:

Det dras 9.00 i månaden från något som heter Aspigel LTD från mitt konto sen april

Svar:

Hej Birgitta,

Kontakta företaget via mejl i första hand och försök stoppa dragningarna.

Om du inte har beställt något behöver du kontakta din bank för att spärra kortet och få stopp på dragningarna. Du kan också göra en så kallad kortreklamation, vilket betyder att du vänder dig till banken för att få hjälp med en återbetalning.

Läs mer om:
Kortreklamation | Hallå konsument – Konsumentverket (hallakonsument.se)

Om det är så att du har deltagit i någon tävling på nätet eller nappat på ett erbjudande där du exempelvis bara behöver betala för frakt men att det sedan fortsätter komma varor och pengar dras för ditt konto kan du läsa om hur du kan gå tillväga i vår artikel om abonnemangsfällor.

Abonnemangsfällor – gratisvaror och provpaket | Hallå konsument – Konsumentverket (hallakonsument.se)

Vänligen



Fråga från en konsument

Ett företag har försökt dra pengar från min sons konto, där fanns inte tillräckligt med pengar. Om min son spärrar sitt kort, spärras då även hans kontonummer? Det konstiga företaget har ju redan hans kontonummer tydligen! Eller fixar banken ett helt nytt kontonummer också? HUR har det konstiga företaget fått tag på hans kontonummer?

Annika

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Annika,

Om du har frågor som rör din sons bankkonto och hur det fungerar när ni ska spärra hans kort och konto får du ta kontakt med banken.

Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om att spärra din sons konto.

Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se

 Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Ett företag drar 50 kronor i veckan på kontot jag har hos Hallon. Det går inte att hitta företaget och Hallon säger att dom använder sig av deras faktura och kvitto när dom drar 200 kronor i månade via Hallon och att jag måste hitta företaget och få dem att sluta. Eftersom Hallon bara har mitt konto på kortet så är det väl deras skyldighet att skydda kortet och ovan på allt inte fakturera mig 50 kronor i veckan och därefter skriva ett kvitto på denna summma till mig.

Jan

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jan,

Vilken tråkig situation.

Om det finns en debitering för en eller flera förmedlade tjänster på fakturan från teleoperatören innebär det att någon som nyttjat den fasta telefonen eller mobiltelefonen på något sätt beställt en eller flera betalteletjänster.

Det finns en stor mängd betalteletjänster av olika slag. Några exempel på vanliga betalteletjänster är att rösta i tv-program som Melodifestivalen via telefonsamtal eller sms, att köpa en bussbiljett via sms eller nöjestjänster för mobilen såsom spel eller ringsignaler. Sådana tjänster kan beställas på flera sätt.

Beställning kan ske genom att man ringer betalsamtal till ett nummer med något av prefixen 099, 0900, 0939 eller 0944. Beställning kan också ske genom att man skickar ett sms till ett så kallat kortnummer för betaltjänster via sms, dessa kortnummer har fem siffror och börjar på 72 (72xxx). Beställning kan även ske via internet i mobilen, genom att man klickar på ett antal länkar på ett företags internetsida i mobilen och därigenom accepterar villkoren för tjänsten som förmedlas via de ovan angivna kortnumren.

Många betalteletjänster marknadsförs på internet, men så vitt vi känner till kan en betalteletjänst inte startas utan att någon aktivt beställer eller konfirmerar en beställning via mobiltelefonen. Det ska exempelvis inte vara möjligt att starta en betalteletjänst genom att ange någon annans mobilnummer på en websida där en sådan tjänst marknadsförs.

Om du inte vet vad det är för tjänst du blivit debiterad för är ett bra första steg att kontakta din operatör och begära en samtalsspecifikation. På samtalsspecifikationen kan du se när betalsamtal ringts eller betalsms har skickats.

På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänsten.

Avsluta prenumerationstjänst

För att avsluta en prenumerationstjänst kan man skriva endast ordet STOPP i ett sms och skicka det till samma kortnummer som man en gång beställt tjänsten genom. Man ska alltså inte svara direkt på det sms man får utan klicka fram för att skriva ett nytt sms och i det skriva ordet STOPP och skicka till aktuellt kortnummer. Om du inte vet vilket kortnummer det företag som debiterar dig använder kan du se efter om du fått några sms från företaget. Om dessa sms kommer från ett kortnummer kan du prova att skicka stopp i ett sms till det numret.

Enligt de på marknaden gällande reglerna ska man alltid kunna avsluta en prenumerationstjänst genom att skicka endast ordet STOPP eller STOP till det kortnummer företaget i fråga använder.

Om det inte löser sig

Om det inte löser sig kan du göra en anmälan hos Telekområdgivarna.

Eftersom du inte hittar företaget kan du först läsa på länken nedan och se om du kan hitta någon kontaktväg till företaget.
Kontaktuppgifter till företag

Läs mer om anmälningar hos Telekområdgivarna
Gör en anmälan hos Telekområdgivarna

Hoppas det löser sig på bästa sätt.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor