Frågor och svar | Kategori: Fordon
När har vi rätt att häva bilköpet?
Fråga från konsument:
Hej, vi köpte en ny bil i början på sommaren. Motorlampan har börjat lysa totalt 7 gånger och den har varit inne på verkstan 2 gånger utan att ha hittat vad som är fel. Nu när motorlampan börjat lysa igen skickade vi ett mail som vi inte fått svar på så vi ringde bilfirman som inte visste att bilen varit inne tidigare och skulle återkomma till oss. När har vi rätt att lämna tillbaka bilen? Vänliga hälsningar Lisa Engström
Fråga från en konsument
Jag har skrivit på ett avtal den 4/9 över telefon med Riddermarks Bil i Halmstad om köp och hämting av min bil.
Kan jag häva detta avtal?
Jard
Svar:
Hej Jard,
Eftersom det inte rör sig om en reklamation blir inte hävning aktuellt.
Men då du ännu inte hämtat ut bilen så har du rätt att avbeställa den. Du har nämligen alltid rätt att avbeställa en bil innan den har levererats till dig. Bilhandlaren kan inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för bilen. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej.
Jag köpte en bil i slutet av mars detta året. Bilen har krånglat sedan jag köpte den och har varit inte på verkstaden sammanlagt nu 10 gånger. Dom har försökt att återgärda problemet som har varit under hela tiden jag har haft bilen utan att lyckas för just det allvarligaste problemet 2 gånger. Den håller fortfarande på och krånglar men jag är trött på att behöva lämna in den varannan vecka för att den inte funkar, speciellt när jag pendlar 12 mil per dag. När har jag rätt till att häva köpet.
Julia
Svar:
Hej Julia,
Så tråkigt att din bil har krånglat så mycket sen ditt köp.
Normalt sett harbilhandlaren rätt att åtgärda samma fel två gånger innan du kan argumentera för en hävning av köpet. Om de har försökt att åtgärda samma fel två gånger kan du alltså meddela dem att du önskar häva köpet av din bil.
Läs mer om hävning av bilköpet på vår webbplats
Om du och bilhandlaren inte kommer överens
Om du och bilhandlaren inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att bilhandlaren har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej!
Jag köpte en bil genom en bilfirma, enligt annonsen på blocket så hade bilen en komplett i fylld service bok och att den va nyservad. Jag märker tyvärr 2 veckor efteråt att mätarställningen i serviceboken inte stämmer överens med mätarställningen under åren som bilen har genomgått besiktning.
Bilens mätare har alltså då skruvats tillbaka vilket är väldigt tydligt. Jag vet inte hur jag ska ta mig till väga…
Bilen är 7 år gammal och jag fick betala 250 000. Företaget till inte häva bilköpet då de påstår att de bara har förmedlat bilen.
Erik
Svar:
Hej Erik,
Vi på Konsumentverket kan ge vägledning i konsumentlagstiftningen, men vi kan tyvärr inte göra en bedömning i det enskilda ärendet.
I den här situationen kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och få ärendet prövat. Du kan göra en anmälan på deras webbplats och de kommer då pröva ärendet och ge en rekommendation för hur de anser att situationen bör lösas. Observera att du då först behöver ha ställt dina krav skriftligt till företaget och att de har nekat till kraven eller inte svarat alls inom skälig tid.
Om ARN skulle göra bedömningen att bilfirman inte har något ansvar för detta och att de enbart räknas som en förmedlare så räknas det istället som ett köp mellan två privatpersoner. Om du vill ta ärendet vidare då så är det en domstol som du får vända dig till.
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej.
Jag har köpt nästan ny bil hos Borås bil i Borås dem har haft bilen som tjänst bil, den har fortförande ny bilgaranti.På vägen tillbaka hem till Stockholm har jag redan upptäckt brister på bilen (traslande ljud från förare sidan ,efter 120 km per tim vislande ljud från taket och gps som funkade inte som den ska tappade signal hela tiden.Sedan efter 1,5 väcka har jag upptäckt att bilen hade brister på karossen.
Mejlade till Bilfirman och skrev allt detta,då svarade dem att jag ska kontakta Hedin bil eftersom det finns kvar nybilsgaranti .Jag har kontaktat Hedin bil och dem skickade mig till en företag som heter Lag Testcenter för att göra en besiktning .Efter besiktning fick jag test som bevisar att bilen har haft karosseriarbetet och att arbetet är ej fackmannamässigt utfört .
Jag har Skickat protokollet till Borås Bill och dem säger att bilen har varit hos dem sedan ny som tjänstbil och aldrigt har varit lagat och att dem nekar häva köpet.
Vill även nämns att gps på bilen har varit två gånger för reparation utan resultat .
Marre.
Svar:
Hej Mariusz,
Så tråkigt att din bil har krånglat så mycket sen ditt köp.
Vi på Konsumentverket kan ge vägledning i konsumentlagstiftningen, men vi kan tyvärr inte göra en bedömning i det enskilda ärendet.
För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas. Normalt sett harbilhandlaren rätt att åtgärda samma fel två gånger innan du kan argumentera för en hävning av köpet. Om de har försökt att åtgärda samma fel två gånger kan du alltså meddela dem att du önskar häva köpet av din bil.
Läs mer om hävning av bilköpet på vår webbplats
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej! Jag har köpt en bil från Riddermark för en månad sen den 2023.02.27. Nu har jag upptäckt att det läcker olja från motor. Vid köpet köpte jag extra Bilgaranti från företag som heter ”solid” men blev neckad där. Blev lite besviken så tänkte kontakt bilhandlare ”Riddermark” måste de återgärda problemet?! Eller kan de också neka mig.
Artjom
Svar:
Hej Artjom,
Ja om din bil har ett ursprungligt fel, som du inte ska behöva räkna med, ska bilhandlaren åtgärda bilen utan kostnad för dig. Oavsett om garantin täcker felet eller ej.
Läs mer om reklamation och garanti
Hoppas det löser sig för dig.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Frågan är stängd!
Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.
Svar:
Hej Lisa,
Du skriver att bilfirman inte visste om att bilen varit inlämnad, har ni kontaktat bilfirman först nu?
Klaga skriftligen
När det är fel på en bil ska ni kontakta bilfirman och meddela detta. Det är bra om ni gör det skriftligen. Bilfirman har i första hand rätt att reparera bilen eller leverera en annan likvärdig bil. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge bilfirman en chans att lösa problemet.
I regel brukar det handla om två avhjälpningsförsök för samma fel. I vissa fall behöver du acceptera fler än två avhjälpningsförsök, till exempel om det rör sig om olika typer av fel. Tänk på att en felsökning på bilen i regel inte räknas som ett avhjälpningsförsök.
Hävning av bilköpet
För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas. Om felet återuppstår igen och du kräver hävning av köpet, då ska bilfirman återbetala det du betalat för bilen. Men bilfirman har rätt att göra ett avdrag för den nytta du haft av bilen.
Det här gäller om det blir aktuellt att häva bilköpet
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket