Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Orderbekräftelse i app

Fråga från konsument:

Hej, hur länge kan man kräva att orderbekräftelsen ligga kvar i appen vid ett distansköp?

Svar:

Hej Åsa,

Det finns inget reglerat i lag angående detta. Företaget ska erbjuda dig ett kvitto vid köp i butik eller en orderbekräftelse vid köp via internet men det är du själv som konsument som måste se till att spara de dokument som du fått. Det kan vara att du kopierar dem och sparar dem i en mapp i din dator (eller molntjänst), eller att du skriver ut handlingen på ett papper och sparar den.

Kvitton och garantibevis ses som värdehandling och då måste konsumenten själv se till att kunna ta fram dem. Företaget har ingen skyldighet att göra det åt dig, men ibland kan de göra det av goodwill. Om det framgår av ert ursprungliga avtal att kvitton eller orderbekräftelser ska sparas en viss tid, så får du argumentera för att företaget ska hålla det som står i de villkoren.

Vänligen



Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor