Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Ångerrätt på presentkort?

Fråga från konsument:

Hej,

Jag har köpt ett presentkort på addnature.se. Jag mailade in och hävde köpet dagen efter. Nu har jag fått inkasso och inget svar från dom. Dock säger inkasso att butiken svarat dom att dom inte godkänner ånger av presentkort. Men visst gäller distansavtalslagen även för presentkort?

Svar:

Hej Dani,

Ja, distansavtalslagen gäller även när du köper ett presentkort på distans, exempelvis på nätet.

Enligt distansavtalslagen har du ångerrätt även för presentkort vilket betyder att du kan ångra köpet och få tillbaka dina pengar. Vill du utnyttja ångerrätten måste du informera företaget om det inom 14 dagar.

Bestrid ett felaktigt betalningskrav
Har du fått ett betalningskrav som du anser är felaktigt har du rätt att bestrida det, alltså protestera mot det. Det ska du göra skriftligen, exempelvis via mejl.

Skriv ett mejl till företaget som har skickat kravet där du förklarar tydligt att du inte tänker betala samt varför du inte tänker betala.

Läs mer om att bestrida ett felaktigt betalningskrav

Du och företaget kommer inte överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Kommer du och företaget inte till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Anser du att ett företag har oskälig avtalsvillkor kan du uppmärksamma Konsumentverket om det genom att göra en tillsynsanmälan.

Till webbanmälan på Konsumentverkets webbplats

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor