Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp
Ångerrätt på läkemedel?
Fråga från konsument:
Hejsan ! Jag köpte Nicorett tuggummin på nätet (Apohem) och betalade via Klarna. Jag uppfattade att det skulle levereras hem (läste inte det finstilta utan tittade på kostnaden för hemleverans och den var 0kr. Ringde och påpekade att jag skulle få det till dörren men jag hade valt Postnord som leverantör och då måste man hämta ut paketet. Tuggummina gick i retur då jag inte orkade hämta dem. Klarna vill naturligtvis ha sina pengar och jag tog kontakt med Apohem som upplyste mig om att returnerade läkemedel inte godkändes. Jag förstår att det var mitt slarvigt läsande som ligger bakom detta. Finns det inget jag kan göra??
Fråga från en konsument
Hej jag var nere på apoteket för att hämta pencillin och då rekommenderar personal att jag skall köpa en produkt för min mage tarmfloran och det kändes ju bra MEN hon informerade inte att 50 tabletter kostade över 300 kr 😭 jag hade så ont så tänkte inte på det då jag betalade utan tänkte det var dyr pencillin, jag gick i alla fall hem och löste bruksanvisning och började ta tabletterna. Kollade sedan kvitto och fick en chock, jag skulle aldrig köpa tabletmed detta pris i förebyggande syfte.
Men nu har jag ätit dessa enl bruksanvisningar i fyra dgr och min mage är helt utslagen trots fyra tabletter.
Kan man reklamera dessa?
Annelie
Svar:
Hej Annelie
Reklamera tabletterna kan du endast göra om det är något fel på dem. Du behöver då kunna bevisa att det är något fel med dem.
I vissa situationer kan du ha rätt att få häva ett köp om du blivit lurad eller vilseledd.
Priset på en vara ska tydligt framgå i butiken på till exempel hyllan där varan står. Personalen har ingen skyldighet att redovisa priset muntligen för varje vara för sig vid köp om du köper flera.
Om du fått ett pris i kassan och betalat det priset tror jag det blir svårt för dig att i efterhand ta tillbaka köpet.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Ewa,
Du kan argumentera för att du vill ångra köpet, men dessvärre kan vi inte ge ett tydligt svar på vad som gäller för ångerrätt av läkemedel. Nedan förklarar vi lite mer ingående varför det är på det viset.
Ångerrätt när du handlar på nätet – med ett fåtal undantag
När du handlar varor på nätet har du enligt huvudregeln 14 dagar på dig att ångra köpet. Det gäller från att du har tagit emot varan. I lagen som styr ångerrätt finns det ett fåtal undantag för vissa typer av varor eller tjänster.
När lagen för ångerrätt togs fram diskuterades det om läkemedel skulle vara en sådan vara som ångerrätten inte gäller för. Man valde att inte undanta alla läkemedel från ångerrätten utan att låta det bedömas i varje enskilt fall om läkemedlet är undantaget eller inte. Vad vi vet så finns det ännu inga ärenden där ångerrätt på läkemedel har prövats.
Ångerrätt för läkemedel – vad talar för och emot?
Något som kan tala emot ångerrätt på läkemedel är att det ställs höga krav på förvaringen av dem. Apotek får inte sälja återlämnade läkemedel igen oavsett vad som är anledningen till att de har lämnats tillbaka. Det beror på att apoteken måste kunna garantera att kvaliteten på läkemedlet är bra. Det gäller för både receptfria och receptbelagda läkemedel.
När det gäller läkemedel som säljs via nätet finns dock en möjlighet för apoteken att sälja återlämnade läkemedel vidare. En förutsättning för detta är att konsumenten inte har hämtat ut läkemedlet och att apoteket kan garantera att det har förvarats på ett bra sätt under transporten och hos ombudet.
Sammanfattningsvis kan alltså det faktum att du inte har hämtat ut ditt paket göra att du kan argumentera för ångerrätten. Däremot kan det ändå vara så att du får betala en avgift till följd av att du inte hämtade ut paketet. Många företag tar ut en avgift för outhämtade paket som måste skickas tillbaka. Läs i köpvillkoren för att se vad som gäller i ditt fall.
Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen