Airline strike

Flygstrejk - Engelska

If your air travel is cancelled due to a strike, you have the right to rebook your ticket or get your money back. You may also have the right to financial compensation according to EU legislation.

Cooperation:This website is co-funded by the European Union.

Translated page: This text has been translated from Swedish. The text and appearance of the page may look different from the original page.

Your rights when the flight is cancelled due to a strike

You have the same rights when your air travel is cancelled due to a strike as when it is cancelled for other reasons. If you are affected by a flight that is cancelled due to a strike, you always have the right to rebook your ticket or get a refund for the ticket. It is you who chooses which option best suits you. Contact the airline to rebook or get your money back.

Read more about your rights in the event of a cancelled flight

Compensation when flight is cancelled because of strike

When a flight is cancelled, you also have a right to financial compensation according to EU legislation. But if the strike is deemed to be an extraordinary circumstance, you do not have the right to financial compensation under the EU rules.

The EU Court of Justice has determined that if an airline’s own pilots go on strike, it is not considered an extraordinary circumstance. For example, if it is the airport staff who go on strike, it could fall under the exception and be considered an extraordinary circumstance

You also have a right to compensation for missed hotel nights or lost income due to a canceled flight.

Right to food and lodging

You are also entitled to assistance from the airline. This can include, for example, food and accommodation if the strike leaves you stranded at your destination.

If the flight is part of a package travel

If the flight is a part of a package travel, it is the travel organizer that is responsible for arranging a suitable replacement alternative, such as a flight with another airline.

Your rights in case of problems with a package travel

Compensation for expenses

Did the airline cancel your trip and not offer you what you are entitled to? Did you have to pay for expenses by yourself? In that case, make sure to save receipts. You also need to limit your costs.

Are you buying a new flight ticket yourself? Keep in mind that it should be equivalent to your original trip

Have your case reviewed

Denied claim for expenses

You can submit a complaint to an alternative dispute resolution body if the airline denies your demands of compensation for expenses.

In Sweden, you can turn to the National Board for Consumer Disputes (ARN). It costs SEK 150 to submit a case to ARN.

Submit a complaint on ARN's website

If the airline does not comply with ARN’s recommendation, you can turn to court.

Read more about how to settle a dispute in court

Where to turn to if you only demand compensation

If you only demand compensation, you should contact an authority in the country you flew from or were supposed to fly from. Below you will find a list of authorities within the EU where you can send your case. The different authorities operate in different ways and not all of them handle individual cases.

List of authorities within the EU

Are you unsure which authority to turn to?

If you are unsure where to send your case, you can always contact us. We can also assist you with information about what you can do to have your case assessed or if the authority in the country you need to contact does not handle individual cases.

Contact us

Flygstrejk

Om din flygresa ställs in på grund av strejk så har du rätt att boka om din biljett eller få pengarna tillbaka. Du kan också ha rätt till ekonomisk kompensation enligt EU-lagstiftningen. 

Dina rättigheter när flyget ställt in på grund av strejk 

Du har samma rättigheter när din flygresa ställs in på grund av strejk som när den ställs in av andra skäl. Du som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har alltid rätt att boka om din biljett eller få pengarna tillbaka för biljetten. Det är du som väljer vilket alternativ som passar dig bäst. Ta kontakt med flygbolaget för att göra en ombokning eller få pengarna tillbaka. 

Läs mer om dina rättigheter vid inställt flyg 

Ersättning vid en flygstrejk

När en resa ställs in av flygbolaget har du också rätt till kompensation i form av ett schablonbelopp i euro. Men det finns undantag från sådan kompensation vid extraordinära omständigheter. EU-domstolen har konstaterat att om ett flygbolags egna piloter strejkar anses det inte vara en extraordinär omständighet. Om det till exempel istället är personalen på flygplatsen som strejkar skulle det kunna omfattas av undantaget och vara en extraordinär omständighet.

Du har också rätt till ersättning för missade hotellnätter eller förlorad arbetsinkomst på grund av en inställd flygresa.

Rätt till mat och boende

Du har även rätt till assistans av flygbolaget. Det kan till exempel vara mat och boende, om strejken gör att du blir fast på resmålet.

Om flyget är en del av en paketresa

Är flygresan en del av en paketresa ansvarar paketresearrangören för att hantera situationen och till exempel ordna ett flyg med ett annat flygbolag.

Dina rättigheter vid problem med en paketresa

För att kräva ekonomisk kompensation i form av ett schablonbelopp i euro ska du vända dig direkt till flygbolaget.

Ersättning för egna utlägg

Har flygbolaget ställt in resan och inte erbjudit dig det du har rätt till? Blev du tvungen att göra egna utlägg? Se i så fall till att spara kvitton. Du behöver också begränsa dina kostnader. Köper du själv en ny flygbiljett? Tänk då på att den ska vara likvärdig din ursprungliga resa.

Så gör du för att få ditt ärende prövat

Nekat krav på ersättning

Du kan driva ärendet vidare till ett tvistlösningsorgan för att få en bedömning om flygbolaget inte går med på dina krav om ersättning. I Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan pröva om du har rätt till ekonomisk ersättning när flygbolaget sagt nej till dina krav. Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Följer flygbolaget inte ARN:s rekommendation kan du vända dig till domstol.

Avgöra tvisten i domstol

Nekat krav på kompensation

Kräver du bara kompensation och har flugit från ett annat land inom EU? Då kan du vända dig till en instans i det land du flög från eller skulle flyga från. Nedan hittar du en lista på olika instanser inom EU dit du kan skicka ditt ärende. De olika instanserna arbetar på olika sätt och alla prövar inte enskilda ärenden.

Lista över instanser inom EU

Är du osäker på vilken instans som gäller?

Är du osäker på vart du ska skicka ditt ärende kan du alltid kontakta oss för att fråga. Du kan också få hjälp med vad du kan göra för att få ärendet prövat om instansen i landet du ska vända dig till inte prövar enskilda ärenden,

Kontakta Konsumentverkets vägledning

Fäll ihop

Source: KonsumentverketKonsument Europa

Proofread: 1 February 2022

This website is co-financed by the European Union. ECC Sweden is part of the Swedish Consumer Agency and is co-financed by the EU.