Problem med kundtjänst

Har du svårt att få tag på företaget du handlat från eller svarar företaget inte när du kontaktar dem? Ta reda på vilka krav du kan ställa på företag och hur du kan gå vidare om du inte får svar.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Problem med kundtjänst - vad gäller?

  • Det ska vara enkelt att hitta kontaktuppgifter på företags hemsidor. Om det inte är enkelt kan du anmäla det till Konsumentverket.  

  • Företaget kan inte kräva att du kontaktar dem på ett visst sätt. Du ska till exempel inte behöva ringa för att säga upp ett avtal.  

  • Du ska få svar från företag så snart som möjligt och kontakten med företag ska vara effektiv.  

Problem med kundtjänst

Företag ska informera om sin e-postadress och sitt telefonnummer på sin hemsida. Uppgifterna ska vara enkla att hitta, till exempel under en rubrik benämnd ”Kontakta oss” eller liknande. Om uppgifterna inte lämnas eller är svåra att hitta kan du göra en anmälan till Konsumentverket. Detsamma gäller om de kontaktuppgifter som lämnats inte fungerar.

Företag ska informera om hur du som konsument kan göra för att reklamera och använda din ångerrätt.

Företag kan inte kräva att du kontaktar dem på ett visst sätt. De kan till exempel inte kräva att du ska säga upp ditt avtal muntligen.

Det är bra att kommunicera skriftligt med företag, till exempel via mejl. Spara alltid en kopia. Då kan du visa när du till exempel meddelat att du vill ångra ditt köp eller när du reklamerat.

Så länge du kan visa att och när du kontaktat företaget gäller det. Det är datumet då du meddelar företaget att du till exempel vill säga upp ett avtal, ångra köpet eller reklamera man utgår från. Det spelar ingen roll när företaget svarar dig.

Företag ska svara så snart som möjligt. Generellt gäller att kontakten med ett företag ska vara effektiv. Det finns vissa tider företag ska förhålla sig till. En reklamation ska till exempel åtgärdas inom skälig tid.

Om du lämnat in ett klagomål gällande en försenad eller inställd buss- eller tågresa ska du få svar inom 30 dagar.

Stöd av din kommunala konsumentvägledare

Ett tips är att undersöka om du har kommunal konsumentvägledning där du bor. De kan i vissa fall hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning

Konsument Europa

Har du problem med ett företag som är registrerat utanför Sverige men inom EU kan du vända dig till Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Vill du få ärendet prövat kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Tvisten måste överstiga ARNs värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kronofogden

Om företaget är skyldig dig pengar och inte betalar kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Se till att du först ställt ett skriftligt krav om betalning till den som är skyldig dig pengar.

Läs mer på Kronofogdens webbplats

Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss på Konsumentverket genom att göra en anmälan. Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Gör en anmälan till Konsumentverket

Källa: Konsument EuropaKonsumentverket

Granskad: 11 november 2024

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.