Allt du behöver tänka på innan du bokar boende för skidsemestern
Nyhet: Publicerad 20 oktober 2023
Vintern närmar sig med stormsteg. Nära två miljoner svenskar åker skidor varje vinter och många hyr boende i fjällen. Vi listat allt du behöver tänka på innan du bokar.
Det finns flera olika sätt att boka boende på. Du kan till exempel hyra via en bokningssajt, genom en privatperson eller direkt med hotellet. Gemensamt för alla är att det inte finns någon lagstadgad ångerrätt när du väl bokat, därför är det bra att hålla koll på vad som gäller innan du gör det:
Om du bokar via en bokningssajt
Kolla vem det är du ingår avtal med. Generellt sett har bokningssajten ett begränsat ansvar för boendet och din bokning, det är vanligt att avtalet är mellan dig och uthyraren och att det är till den du vänder dig om något är fel eller om du har frågor. Om du är osäker vem du ingått avtalet med, ta reda på det innan du åker.
Kolla upp att det finns tydliga kontaktuppgifter till hotellet eller semesterboendet. Det ska finnas tydliga kontaktvägar för att nå företaget. Om det saknas ska du vara försiktig.
Om du bokar via en privatperson
Tänk på att läsa villkoren för bokningen noga. När du hyr en stuga, oavsett om det är privat eller via ett företag, är det bokningsvillkoren som styr vad som gäller.
När du hyr boende privat så ses du inte som konsument, vilket gör att det blir svårare att klaga om något blir fel. Du kan till exempel inte anmäla en privatperson till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Om du vill ha möjlighet att avboka
Eftersom ångerrätten inte gäller vid bokning av hotell eller annat semesterboende kan det vara en idé att köpa till möjligheten att omboka och/eller avboka. Om du köper till ett sådant skydd är det viktigt att du läser villkoren för att ha koll på vad som gäller.
Om något går fel
Läs mer här om du får problem med hotell eller semesterboende
Källa: Konsumentverket