Dina rättigheter som EU-konsument

Nyhet: Publicerad 3 juni 2024

Handla utan gränser, res fritt och ha samma konsumenträttigheter oavsett var i EU du befinner dig. EU:s inre marknad är designad för att underlätta handel och rörlighet för konsumenter inom unionen. Detta system gör att konsumenter kan handla varor och tjänster med samma rättigheter, oavsett vilket EU-land de handlar från.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

När du handlar online kan det vara svårt att veta ursprungslandet för dina köp. Inom EU, samt i Norge och Island, erbjuds ett skyddsnät genom EU:s inre marknad. Att vi ingår i EU innebär bland annat att du som konsument till exempel kan köpa både varor och tjänster utan att behöva betala tullavgifter eller ha koll på importregler. Och om du handlar från nätet från ett annat EU land har du samma konsumentskydd som om du handlar i Sverige.  

EU:s inre marknad 

EU:s inre marknad syftar till att ge alla EU-medborgare möjligheten att bo, handla, arbeta och pensionera sig i vilket EU-land som helst. För att underlätta för konsumenter som handlar över gränserna, inrättades European Consumer Centre (ECC-net) 2005. I Sverige är Konsument Europa, en del av Konsumentverket, en resurs för att hjälpa konsumenter som handlat varor eller tjänster inom EU eller i Norge och Island. 

Här är sex exempel på vad EU:s inre marknad innebär för dig som konsument: 

  • Roaming utan extra kostnader: Möjligheten att använda din mobiltelefon i andra EU-länder utan extra roamingavgifter på resan i Europa.

  • Gemensam laddningsstandard: En ny EU-lag, som börjar gälla i slutet av 2024, säger att USB-C ska vara standard för de flesta tekniska produkter. Lagen ska minska mängden e-avfall och förenkla för konsumenter.  

  • Förbud mot geoblockering: Du har rätt att handla från andra EU-länders webbplatser utan att bli diskriminerad på grund av din plats. Det betyder att du ska kunna handla i andra EU-länder på samma sätt som de som bor i landet Mer om geoblockering

  • Tillgång till streamingtjänster: Möjligheten att streama och ladda ner innehåll från din streamingtjänst som om du vore i Sverige. 

  • Flygrättigheter: Rätt till ombokning eller återbetalning, och i vissa fall ersättning, om ditt flyg ställs in och omfattas av EU-reglerna. Mer om dina rättigheter vid flygresor

  • Shopping online: När du handlar online inom EU har du alltid minst 14 dagars ångerrätt. Du har dessutom två års reklamationsrätt på varor och tjänster du köpt inom EU. I Sverige har du tre års reklamationsrätt.  

Om du inte får det du har rätt till kan du alltid vända dig till Konsumentverkets vägledning och Konsument Europa för att få hjälp. 

Kontakta Konsumentverkets vägledning

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.