Webbinarium: Drabbad av bankbedrägeri?

Har du drabbats av bankbedrägeri? Den 1 mars 2023 anordnade vi ett webbinarium kring hur du kan göra för att få dina pengar tillbaka vid obehöriga transaktioner.

Se webbinariet i efterhand

Webbinariet är till för dig som drabbats av bankbedrägeri eller är anhörig och vill hjälpa till. Konsumentverkets vägledare berättar hur du gör steg för steg när du kontaktar banken.

Bakgrund till webbinariet

Många människor råkar ut för bedragare som ringer och låtsas vara från banken. Bankerna har tidigare ofta låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva, men efter en vägledande dom från Högsta domstolen har många drabbade nu goda möjligheter att få tillbaka sina pengar. Även om du tidigare blivit nekad ersättning kan du höra av dig till banken på nytt och hänvisa till det nya avgörandet från Högsta domstolen. 

 Om du blivit utsatt för bankbedrägeri  

  • Ring banken och spärra omedelbart dina konton. 

  • Gör en reklamation av uttagen när du kontaktat banken. 

  • Kontakta polisen och polisanmäl händelsen. 

  • Ta gärna hjälp av våra brevmallar när du ska reklamera till banken. 

Här finner du mallarna och mer information om bankbedrägerier

Fick du svar på din fråga?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 7 februari 2024